Spørsmål om bygging av bryggeri eller pettersmart løsninger

  post spørsmål relatert tekniske løsninger på bryggeri oppsett

Håper å kunne hjelpe med noe men er ikke noen expert selv ,
men håper dere som kan bidra med løsninger og ideer til oss som
har spørsmål som dere lett kan svare på.

Jeg har en plan for mine vv tanker på 150 l (en 300 delt i to)

og en 80 l mindre tank .

Tenkte på ett enkelt oppsett der jeg har begrenset med strøm men rikelig med vann og gass.


Tenker brennere for kok og en varmeveksler for meske vannet på strøm.

hvor mange kilowatt brennere trenger jeg til å varme opp 100 l på rimelig tid?

-

om jeg kjører vørteren fra mesken igjennom kobberkjøler nedsenket i  varmt vann og dermed oppnå mesketemp på mesken ?

Eneste andre eletriske blir pumpe for sirkulering av vørteren og overføring av vørteren til kokekar.


Hvilke materialer bør jeg bruke til stativ/ rigg til disse 100 l karr og festemidler tilgjengelig for næringsmiddel bruk.
Bilder kommer
 
Når du sier varmeveksler for meskevannet mener du vannet du skal varme opp som du mesker inn i?

Da er det vel lettere å bruke vanlige elementer rett i kjelen? Sett heller inn en varmeveksler i system med meskekaret? Du sier heller ikke hvor mye strøm du har til rådighet, det som går på strøm bør vel gå på de stedene du trenger mer presis temperaturkontroll.

Hvis du har nok strøm til overs så kan jo et alternativ være å sette inn et element i HLT, som du bruker sammen med en PID for å opprettholde tempen du har nådd sammen med en brenner? Hvis du starter med meskevannet rett i meskekjelen (At du ikke varmer opp alt i HLT for å så pumpe meskevannet over til meskekjelen) Så slipper du unna med å varme mindre vann (=trengs mindre effekt) i HLT som du bruker til skyllevann.
 
Vi har 5500w til 120L og jeg vil tro man klarer seg fint med 4500w om man skal varme det opp fra springen. Skal man varme opp med gass, og så bare vedlikeholde varmen med element så er det nok med 2kw dersom kjelen er isolert med liggeunderlag.

Dette vet jeg for det er akkurat sånn oppsettet vårt er.

Måten du beskriver, med en spiral i varmtvannstanken, kalles HERMS. Det er slik vi gjør det for å vedlikeholde mesketemperaturen og det fungerer veldig greit.

Du må gjerne google litt om HERMS, men det fungerer akkurat sånn du beskriver det. De vanligste alternativene er RIMS eller falsk bunn + element i meskekjelen.
http://beersmith.com/blog/2011/08/11/rims-and-herms-recirculating-infusion-mash-systems-for-beer/
 
Men så blir det jo et spørsmål om mengde skylevann igjen. Har man herms'en i HLT'en så tar vel temperaturøkningen mer tid. Mindre W/liter tar lengre tid å gå opp til neste stegmeskingssteg. Har man ekstern HERMS går jo dette fortere da man har en mindre beholder med vann. Men, det blir enda et sted å spre utover den strømmen man har til rådighet. Herms i HLT er jo to fluer i en smekk iom at du fjerner det det å ha enda en beholder.

Så, kanskje like greit å ha en herms i HLT for da varmer du opp to vann samtidig, selv om det trenger mer effekt.

Men skal du ha så stort bryggeri synes jeg det er veldig synd hvis du ikke går for en eller annen herms/rims-løsning.
 
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Men skal du ha så stort bryggeri synes jeg det er veldig synd hvis du ikke går for en eller annen herms/rims-løsning.

Hvorfor er det synd?

Bedre tempekontroll og muligheten til å stegmeske på en grei måte? Er jo ikke bare å helle oppi 5 liter vann for å heve tempen litt. Og når man først bruker såpass mye tid på et så stort bryggeri er det jo synd å ikke ta det helt ut?

*Edit: som jeg ikke tenkte på, ble opphengt i herms/rims-løsning. Å ha en eller annen form for resirkulering i MLT, men dette bør jo gjøres med strøm for å få best mulig kontroll. Så å fyre opp under MLT blir jo ikke helt +/- 0.5 grader.
 
Miguel skrev:
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Men skal du ha så stort bryggeri synes jeg det er veldig synd hvis du ikke går for en eller annen herms/rims-løsning.

Hvorfor er det synd?

Bedre tempekontroll og muligheten til å stegmeske på en grei måte? Er jo ikke bare å helle oppi 5 liter vann for å heve tempen litt. Og når man først bruker såpass mye tid på et så stort bryggeri er det jo synd å ikke ta det helt ut?

HERMS eller RIMS er fine verktøy, men absolutt ingen nødvendighet.
 
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Men skal du ha så stort bryggeri synes jeg det er veldig synd hvis du ikke går for en eller annen herms/rims-løsning.

Hvorfor er det synd?

Bedre tempekontroll og muligheten til å stegmeske på en grei måte? Er jo ikke bare å helle oppi 5 liter vann for å heve tempen litt. Og når man først bruker såpass mye tid på et så stort bryggeri er det jo synd å ikke ta det helt ut?

HERMS eller RIMS er fine verktøy, men absolutt ingen nødvendighet.

For all del, det er absolutt ikke det. Lagde helt fine øl selv i pimpa Europrs kjøleboks. Men min tanke er at det er kjipt å stå der med et så stort bryggeri og en oppskrift som ber om fire mesketrinn.

Hvordan ellers kunne man løst det med god kontroll?
 
Miguel skrev:
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Men skal du ha så stort bryggeri synes jeg det er veldig synd hvis du ikke går for en eller annen herms/rims-løsning.

Hvorfor er det synd?

Bedre tempekontroll og muligheten til å stegmeske på en grei måte? Er jo ikke bare å helle oppi 5 liter vann for å heve tempen litt. Og når man først bruker såpass mye tid på et så stort bryggeri er det jo synd å ikke ta det helt ut?

HERMS eller RIMS er fine verktøy, men absolutt ingen nødvendighet.

For all del, det er absolutt ikke det. Lagde helt fine øl selv i pimpa Europrs kjøleboks. Men min tanke er at det er kjipt å stå der med et så stort bryggeri og en oppskrift som ber om fire mesketrinn.

Hvordan ellers kunne man løst det med god kontroll?

Vedig enkelt. Kutt 3 steg :)
 
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Men skal du ha så stort bryggeri synes jeg det er veldig synd hvis du ikke går for en eller annen herms/rims-løsning.

Hvorfor er det synd?

Bedre tempekontroll og muligheten til å stegmeske på en grei måte? Er jo ikke bare å helle oppi 5 liter vann for å heve tempen litt. Og når man først bruker såpass mye tid på et så stort bryggeri er det jo synd å ikke ta det helt ut?

HERMS eller RIMS er fine verktøy, men absolutt ingen nødvendighet.

For all del, det er absolutt ikke det. Lagde helt fine øl selv i pimpa Europrs kjøleboks. Men min tanke er at det er kjipt å stå der med et så stort bryggeri og en oppskrift som ber om fire mesketrinn.

Hvordan ellers kunne man løst det med god kontroll?

Vedig enkelt. Kutt 3 steg :)

Haha, greit med snarveier. Men likevel, det er jo mer morro, synes jeg. Å ha muligheten til å replisere en oppskrift slik den er tenkt hvis man nå er så heldig å få bruke eksakt samme malten som oppskriften.

Men, det gir jo flere muligheter, det tror jeg vi begge kan være enige om.
 
Snarvei og snarvei. Snarveien er å kopiere oppskirften uten å tenke vil jeg si :) Det beste er nok å lese OG, FG, Utgjæringsgrad osv. og så legge opp til å treffe verdiene i ens eget bryggeri. Om det er 1 eller 500 mesketrinn trenger ikke å bety så mye.

Men nå skal jeg gi meg, så skal trådstarter få tilbake ordet :)
 
Bjarte H skrev:
Snarvei og snarvei. Snarveien er å kopiere oppskirften uten å tenke vil jeg si :) Det beste er nok å lese OG, FG, Utgjæringsgrad osv. og så legge opp til å treffe verdiene i ens eget bryggeri. Om det er 1 eller 500 mesketrinn trenger ikke å bety så mye.

Men nå skal jeg gi meg, så skal trådstarter få tilbake ordet :)

Men før du legger inn årene i tråden. Steg nede i 35-40C påvirker jo gjerne noe mer enn selve utgjæringen. Så poenget mitt står jeg ved. Når man først legger i så mye arbeid i et bryggeri er det jo synd å ikke designe det med alle muligheter åpne.
 
Tilbake
Topp