Lage selv eller kjøpe komplett?

Noen som kan hjelpe en øltørst fjellabe?  :help:

Har tenkt å begynne å brygge litt øl, men syntes det er vanskelig å finne ut hva man skal kjøpe  :bank2:
Har kikket på bb60, men ser for meg at man kan lage seg noe bedre selv hvis man skal bruke rundt 6000kr på utstyr?
Jeg har tilgang til verksted, så kan gjøre det meste selv. Noen som har tegninger eller bilder av noe man har laget selv, og eventuelt utstyrsliste på det man trenger?
Ikke lett å plukke ut hva man skal gå for når man er ny i gamet  :attevar:

Aumulius skrev:
Ikke lett å plukke ut hva man skal gå for når man er ny i gamet  :attevar:

Jeg tror du er inne på en av de viktigste fordelene med å kjøpe et ferdig oppsett. Når du ikke har brygget før, er det vanskelig å vite hvordan du vil ha et bryggeri, og et ferdig oppsett løser det for deg.

Det er heller ikke helt lett å lage noe for rundt 6.000. Kronene går fort når man skal ha kjeler, kraner, varmekilder og pumper.

Jeg mener du lett bygger av VVB for 6000,- da er 60 liters bryggeri et kurant mål.
At det baller på seg er ikke fordi det er like dyrt å bygge selv men fordi du har begynt med en hobby til, å bygge bryggeri.

Holder på å bygge sjøl.

Foreløpig har jeg kommet oppi 3-4, kanskje 5 lapper i deler
Men som andre sier her i tråden, du bør nærme deg ferdig med 6 lapper ihvertfall.

Det jeg mangler på mitt oppsett nå er egentlig noe å varme skyllevann i, og noe småpludder ellers, før prøveoppstart, så, om ting funker som det skal så er jeg ferdig med utgiftene etter det.

Hadde det ikke vert for at jeg liker å bygge ting, like mye som å lage og drikke øl, så hadde jeg ikke tatt orket med å lage selv, men heller kjøpt ferdig.
Jeg har egentlig tatt utgangspunkt i et terassebryggeri som er å få kjøpt ferdigt, men modifisert med styring og varmekilder.

Men, selfølgelig, når man har tilgang til verksted som du skriver, du kan få et skreddersydd bryggeri som passer akkurat dine behov.

Om du ser på bloggen min, blog.beerbringer.net så ser du et enkelt lite bryggeri under utvikling.
Ser du på tråden jeg legger link til her etterpå, så ser du et i andre enden high-end bryggeri laget av en arbeidskompis av meg, http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,12614.0.html
Har hatt to øl ikveld som ble laget på det sistnemde bryggeri, meget bra saker som kommer fra det.

Konklusjonen min er, liker du å bygge er det bare fantasien som er begrensingen, har du det travelt med å få laget øl, så kjøper du ferdig utstyr.

Hei.

Sender et bilde av mitt verandabryggeri som er laget av varmtvannsberedere.
Jeg har bygget en tralle for lettere hantering da alt har en evne til og stå i veien.
Kapasiteten er 130 liter.
2  3kw kolber virker perfekt til mitt bruk.
Mvh; Kjell

Vedlegg

• Fra hagedammen 24 -9 2011 013.JPG
    Fra hagedammen 24 -9 2011 013.JPG
    1,4 MB · Sett: 410
Jan-Helge skrev:
Konklusjonen min er, liker du å bygge er det bare fantasien som er begrensingen, har du det travelt med å få laget øl, så kjøper du ferdig utstyr.

Henger meg på denne. Liker du å bygge, mekke, koble og bruke tid på å tenke og gruble på løsninger, så vil jeg abolutt anbefale bygge selv.
Det er veldig mye kunnskap inne på forumet her, og bestandig hjelp å få når spørsmål dukker opp underveis.
For meg er den delen av bryggingen også en stod del av gleden med denne hobbyen.

Vil du bare brygge og ikke er glad i slikt så kjøp noe ferdig :)

Eg heldt på å bygge bryggeri av vvtanker. Fekk tak i to tanker, som eg har delt opp i tre deler som eg skal bruke, HLT og MLT på ca 80l og BK på ca 90l (dette er maks volum) og rekner med å kunne brygge 60-70l. Kjem i utgangspunktet til å lage et stativ som desse skal stå i, og i første omgang vert det gravitasjonsbasert. Så langt har eg ikkje brukt èi krone. Etter kvart kjem eg sikkert til å kjøpe pumper og slikt, så det kjem nok til å koste nokre tusen til slutt, men det tar eg etter behov og ønske.

Så spørsmålet er jo som nevnt før; skal du brygge eller bygge? Bygging er for min del halve moroa  :biersmile:

kjellka skrev:
Hei.

Sender et bilde av mitt verandabryggeri som er laget av varmtvannsberedere.
Jeg har bygget en tralle for lettere hantering da alt har en evne til og stå i veien.
Kapasiteten er 130 liter.
2  3kw kolber virker perfekt til mitt bruk.
Mvh; Kjell

Steike Kjell, litt av et paradis du har ordnet deg! Ser bra ut!

Om du ikke er helt sikker på hva du vil gå for hadde jeg kjøpt noe du uansett kommer/kan få brukt for senere. Hva med å kjøpe en stor kjele og starte med å brygge BIAB? Så lage en vørterkjøler, handle hydrometer og gjæringskar og så er du i gang  ;)

kintii skrev:
Om du ikke er helt sikker på hva du vil gå for hadde jeg kjøpt noe du uansett kommer/kan få brukt for senere. Hva med å kjøpe en stor kjele og starte med å brygge BIAB? Så lage en vørterkjøler, handle hydrometer og gjæringskar og så er du i gang  ;)

Støtter denne. Kjøpe kjele eller starte med ein halv vvt og BIAB.

Tilbake
Topp