Lager, FG, oksygen & sånn (ufrivillig eksperiment)

Her om dagen satte jeg 3 batcher lager, en Münchner Helles fra boka til Gahr, en Schwartzbier og en Bohemian lager - begge fra BCS. Da jeg hadde kjølt ned vørterene og skulle pitche oppdaget jeg at enten så var oksygenfalsken min tom og/eller så var regulatoren ødelagt. Det kom i alle fall ikke noe ut av brusestenen. Jeg gav gjæringsbøttene en liten rist for sporten skyld (type 30-40 sek) og pitchet gjæren.

To uker senere har det gått som følger:

Helles: 1.047 -> 1.010 (WLP-833, starter etter Mr. Malty, ~18 liter til gjæring)
Schwartzbier: 1.051 -> 1.013 (En pose rehydrert 34/70, ~12l til gjæring)
Bohemian: 1.056 -> 1.015 (En pose rehydrert 34/70, ~12l til gjæring)

Alle tre i henhold til oppskriftene give or take 0.001 poeng.

De skal få stå noen dager til, men jeg synest de smaker godt så langt. Måtte kjøre opp tempen litt etter en ukes tid siden 34/70 jobbet veldig sakte (ikke noe nytt) - temperaturpoben stod på batchen med Helles og det var nok i kjøligste laget for 34/70 - gjæren.

Basert på a sample of 3 er det i alle fall mulig å få tilstrekkelig utgjæring på lagerøl uten bruk av O2 og med ganske daff risting av gjæringsbøtta. Jeg lot det som vanlig å med en del turb i gjæringskaret, og det finnes jo de som hevder at dette essensielt gjør samme nytta som oksygen mht bygging av cellevegger eller hva det nå er O2 brukes til.
 
Tilbake
Topp