Lager som ikke gjærer - is i magen eller gjøre noe?

Ja, jeg har lest "les dette først", men er ikke beroliget. Satte min første lager på fredag, og nå søndag kveld er det kun veeldig svake tegn til gjæring. Jeg har laget flere aleer, ipaer, portere osv tidligere som har blitt bra, men dette er min første lager, så jeg vet ikke helt hva som er normalt. Noen nøkkelfakta:
Vol: 25 l
OG: 1053
Gjær: WLP800 - 2 pakker
Etter koking kjølte jeg til 17C, pisket inn mye oksygen som vanlig, tilsatte gjær og satt på lokk på gjærdunk, ristet mer og satte dunken i et kjellerrom med 11C. Normalt når jeg lager overgjæret øl, står dunken ved ca 19C, og stormgjæring starter etter 1-2 døgn. Nå er det knapt synlig gjæring. Jeg kan se at væska er trykket over til den ene siden i gjærlåsen, men det går mange minutter mellom hvert plopp. Jeg TROR dunken er tett siden væsken i gjærlåsen er trykket helt over på "ploppepunktet", det er bare lenge mellom hvert plopp.

Mitt spørsmål er: Hva er normalt for lager? Blir det mye plopping, eller går det svært langsomt? Bør jeg sette dunken i et litt varmere rom en stund for å få igang gjæringen, eller skal jeg ha is i magen og la den stå? Hvis noen har tips eller erfaring er jeg takknemelig.
 
Lager har et litt roligere gjæringsforløp enn det du nok er vant til. Men rent umiddelbart ser det ut til at du har tilsatt litt lite gjær. Om gjæren var 100 % fersk, skulle du minst hatt 4 pakker, mer om den er produsert for en del tid siden.
 
Som Miguel skriver. Les hele.
Selv satte jeg en lager for over en uke siden. Tok ca 75-80 timer før første hørbare plopp.
Så kom den sakte men sikkert igang.

Folk bør bli mye mer tålmodige med gjæring før de roper "ulv ulv."
(Synes det er nok tråder med "gjæring ikke startet", og så har man knapt ventet et døgn eller to).
Og hvis den allerede er begynt å ploppe, så er jo gjæring igang.

Tror vi må oppdatere "les dette først" artikkelen med: ->Hvis du har en "lager", vent en liten uke før grunn til bekymring.
 
Folk må slutte å måle gjæring etter plopping, for å så bekymre seg. Sett karet til gjæring, mål SG etter en uke. Har det skjedd lite da, så kan du begynne å bekymre deg. Det ser også ut som du har pitchet ved for høy temp. Det påvirker dog smak mer enn utgjæring.

Når du har målt etter 1-2 uker, og FG er urovekkende høy så kan du lage en liten starter til å kaste oppi.
 
Jeg kjøpte to ølsett fra brewolution - american pale ale og en pilsner. I begge settene var det med bare en pakke tørrgjær beregnet 23-25 liter ferdig øl. På en annen butikk hvor jeg kjøpte sett anbefalte de tre pakker for samme mengde, så dette blir spennende. Ut i fra det jeg har lest er bedre å ha i for mye gjær enn for lite.
 
Tilbake
Topp