Lagerbeholdning av diverse bryggeingredienser for salg på moholt

Skrev på forumet til Trondheim Akademiske Ølbryggelaug, men vet ikke om det er noen som leser der inne på forumet, stiller derfor samme spørsmål her.
Kan noen legge ut en oversikt over hva som fins av bryggeingredienser for salg på moholt og evt. priser? Greit å vite hva man må bestille selv og hva man slipper.
I tillegg så er det jo fint å støtte lauget med noen kroner også.
 
Var ikke klar over at det var ett utsalg på moholt? Hvis noen starter opp en butikk slik som f.eks bryggselv i Trondheim,
så vil jeg tro at de kan gjøre det bra. Jeg ville ihvertfall blitt en god kunde
 
Dette er vel såvidt jeg vet kun ment til medlemmer av lauget, som brygger på kjelleren. Jeg tror ikke det vil bli mulig å kjøpe malt og ta med hjem.
 
Hvis det er interesse for utsalg i Trondheim, og ikke bare for å handle inn det lille som mangler, så kan det sikkert være mulig å overtale Vin og Råstoff i midtbyen til å ta inn et større utvalg råvarer, og til bedre priser enn nå. Jeg ser for meg at det kan være litt vanskelig å komme over kneiken hvor de kjøper inn et bra utvalg fra feks. Petit, uten å vite om de kommer til å selge det ut innen rimelig tid. For oss er det jo også viktig å vite at råvarene ikke er gamle, og at de blir oppbevart riktig. Det er fort gjort å handle alt et annet sted, når den ene lille tingen mangler, som feks. Brown Malt. Og da blir det vanskelig å drive utsalg med utvalg.
 
Mulig det sklir litt off topic her, men det er iallefall ikke noe utsalg på Moholt. :)

Jeg er også nysgjerrig på hvordan en løsning med et godt utsalg for utstyr og ingredienser til hjemmebrygging kunne foregått i Trondheim.
Interessen er helt klart økende for brygging, og jeg har inntrykk av at det aller meste som kjøpes inn i regionen, gjøres over nett.
Skal en slik butikk (eller del av en butikk) ha noe for seg, vil det i mine øyne kreve et relativt godt utvalg i ferske råvarer (f.eks levering hver/annenhver uke, hvor man også kan bestille på forhånd), god oppbevaring (frysere og kjøleskap til humle og gjær) og konkurransedyktige priser (man må belage seg på at det kan koste noe mer i fysisk butikk enn nettbutikk, men ikke for mye). Samtidig trengs det kompetanse til å veilede kundene.

Slik situasjonen er i dag, får man kjøpt ølsett litt her og der, og Vinråstoffhuset har i tillegg til litt utstyr som sammenfaller med vinlegging, spraymalt, humle (i romtemperatur), tørrgjær, star san++ til litt stive priser, levert av Vin og Bar (tror leveringer kommer 1 gang i måneden, så det er mulig å be om spesielle ting). Inntrykket mitt er at kompetansen rundt ølbrygging er så godt som fraværende. Det er mye bedre enn ingenting at det er mulig å få tak i litt småting (spesielt hvis man oppdager litt sent at man ikke hadde spraymalt, gjær eller humle som planlagt), men dette kunne vært utrolig mye bedre. For min del kunne gjerne et slikt utsalg vært utenfor sentrum (lettere å komme til med bil, og eventuelt buss), men hvilken lokalisering som hadde vært best for utsalget vet jeg ikke.

Jeg vet heller ingenting rundt økonomien i det å drive butikk, så om det er aktuelt med et eget bryggeutsalg eller om det bør foregå som en del av et annet konsept, er usikkert.
Det viktigste er vel å formidle interessen vår videre til de ulike eksisterende aktørene, og høre hva de tenker, eller kanskje noen har baller som Erik på Bryggselv og starter et nytt foretak..? :)
 
Det burde være overkommelig for feks. Petit å ha et utsalg i Trondheim. Det ikke ha åpent mange timer, og heller ikke hver dag. Gjæren ser jeg for meg kan bli det vanskelige når det gjelder å ha godt- og ferskt utvalg, men så koster akkurat det ganske lite å få tilsendt med brevpost også.
 
Bjarte H skrev:
Det burde være overkommelig for feks. Petit å ha et utsalg i Trondheim. Det ikke ha åpent mange timer, og heller ikke hver dag. Gjæren ser jeg for meg kan bli det vanskelige når det gjelder å ha godt- og ferskt utvalg, men så koster akkurat det ganske lite å få tilsendt med brevpost også.

Gode poeng. :)
 
Selv bor jeg 50 m unna Vin og Råstoffhuset, og det er ganske praktisk når jeg brygger og finner ut at det er noe vesentlig jeg har glemt. Men pga dårlig utvalg, humle i romtemp osv kjøper jeg inn mesteparten av råvarene mine fra Petit. Dessuten synes jeg faren min har et poeng når han ikke vil kjøpe inn råvarer fra en butikk som selger løsneser. Da er det bedre å støtte en selger med litt kompetanse.
 
Tilbake
Topp