Lagerbrygging -> Secondary. Fat eller gjæringsdunk?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Halla folkens!

Har skaffa meg kjøleskap og STC-1000, samt jeg skal kjøpe inn en frostvakt fra Biltema, så nå blir det gjæringsskap!
Planlegger å brygge en oktoberfest/Märzen, vienna lager, pils eller maibock (alt lager altså.) og lurer derfor på noen små-ting.

Jeg har nå mulighet til å gjære kaldt, lage starter osv. så alt frem til primary er over har jeg kontroll på.

Det jeg lurer på er det man omtaler som "secondary" eller lagring av lager-ølet.
Har forstått at det skal lagres svært kaldt (1-2 grader celcius) over ganske lange perioder (4-8 uker)
men skal dette skje i samme dunk som primærgjæring? må jeg overføre ølet til en annen dunk?
Går det fint å gjære 4 uker på primærdunk for å etterpå kjøre lagringsperioden på Corneliusfat?

Siste alternativ hadde iallefall vært enklest for min egen del, men om det er noen stoffer som skal forsvinne under sekundærlagring forstår jeg jo selfølgelig at sekundærdunk er å foretrekke...

Gjør ferdig gjæringen først.  Kaldlagring starter du når du har ølla på flaske eller fat

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Etter gjæring lagrer jeg på Corneliusfat. Men hvis du skal karbonere naturlig må nesten det gjøres før lagring da dette krever noe høyere temperatur enn 2 grader. (Har prøvd å karbonere lager naturlig, men endte opp med å bruke Co2).

Skal du ha noen på flaske også så karbonerer du disse i romtemperatur i noen dager før de går inn i "lagerboksen" din.

Ser blandt amerikanske hjemmebryggere at mange snakker om "secondary".
Tror dette er en praksis adoptert fra større kommersielle bryggeri hvor de styrer ting litt annerledes og stadig må tenke på mest mulig produksjon. Som et eksempel: Mener jeg husker en fra Dahls bryggeri som nevnte at gjæringa der er ferdig på 4 dager(?) Men at de deretter lagret det en stund før tapping. En slags "secondary".
Blandt hjemmebryggere har det ingen praktisk betydning hvis man ikke fks brygger surøl..

I eldre tider ble lagerøl i Tyskland gjæret ned 2/3 i normale lagertemperaturer tappet over i modningsfat hvor de ble ferdigjæret og modnet på lavere temperaturer.4-6 grader så vidt jeg husker. I dag er denne praksisen borte så vidt jeg vet. Få hjemmebryggere praktiserer sekundærgjæring og md god grunn etter min mening.

Når det gjelder modningtemperatur på lager mener jeg betydningen temperaturer ned mo 0-2 grader er svært overdrevet. Jeg brygger mye pils, dunkel, bokk og dobbelbokk. Noen få ganger har jeg modnet på lavere temperaturer men normalt ligger modningstemperaturen min på 5-10 grader og for å være ærlig er forskjellen null og niks.

Det samme gjelder lagringstiden. Lager må lagres minst tre måneder. Nei det må lager etter min mening ikke. En godt laget og godt gjæret lager er god etter noen få uker. Sterke og mørke lagre trenger lengre tid men det er fordi munchener malt mildner og modner over tid. Det samme gjelder for ale med mye munchener. Jeg anser mine pilsnere som drikkeklare etter tre uker. Men de vil fremdeles bli noe bedre etter enda noen uker.

mvh

Bårdd

Tilbake
Topp