Lagering av lager

Hei,

Har en brooklyn lager som skal lageres på 2,2C nå. Har skrudd ned temp, men får ikke kjøleskapet til å holde karet kaldere enn 4,2C. Hvor stort problem er det, og det er noe jeg kan gjøre noe med? Temp på kjøleskap er satt til 2C, så den burde gå på maks 24/7.

Hva skjer egentlig i lagering-prosessen?
 
Går nok bra, bare still kjøleskapet på fult og la det stå. En del ureinheter, proteiner bunnfeller og ølet og blir klarere og rundere i kantene. gjerne en par ukers tid, viktig å smake underveis;)
 
Lagering? Heter det ikke lagring på norsk? (Ja, vet det skal lagres kaldt, men det er fremdeles lagring)
 
Kald modning av lagerøl er ikke det samme som kald lagring ;)
Under modnings prosessen skjer dette som delvis er nevnt tidligere i tråden
  • Proteiner og polyfenoler (tanniner) binder seg med hverandre og danner større partikler som utfelles fra ølet
  • Humle polyfenoler vil felles ut og fører til mildere bitterhet
  • Gjær sedimenteres slik at ølet klarnes og fjerner lukt og smak assosiert med ferskt øl
  • Noen av alkoholer og syrer danne estere i ølet som fører til nye aromaforbindelser. Denne prosessen er svært treg, og blir bare signifikant etter mer enn 12 uker.
  • Noe gjær aktivitet kan være til stede som fører til ytterligere opprenskning og utgjæring av ølet.
  • En lang og og kald lagringsperiode gir et klarere øl, samt modner og runder av smaken i ølet.
Ville ikke vært bekymret om du ikke fikk det lavere enn 4 grader, ølet blir nok godt uansett.
 
Sist redigert:
Hei,

Har en brooklyn lager som skal lageres på 2,2C nå. Har skrudd ned temp, men får ikke kjøleskapet til å holde karet kaldere enn 4,2C. Hvor stort problem er det, og det er noe jeg kan gjøre noe med? Temp på kjøleskap er satt til 2C, så den burde gå på maks 24/7.

Hva skjer egentlig i lagering-prosessen?

hei har du oppskriften på brooklyn lager, liker den kjempegodt:)
 
Har satt den samme til gjæring. Begynner lagering i dag på ca 4 grader. Beregner ca 25 dager pga jobbturnus. Bruker Hallertau mittelfrueh istedet for perle. Har brygget den før med litt mere Cascade. Men toner ned denne litt siden jeg synes den ble litt for syrlig.
 
Tilbake
Topp