Lagerne mine. Jeg vil helle de ut

Tredje forsøk på lager. Får lyst til å helle den ut da den later til å få samme smak som de to andre jeg helte ut, men får ikke lov av madammen iom at alle lagerne er egentlig for henne..

Smaker greit under gjæring, men etterhvert så dør det jeg vil si er den delikate og litt skarpe saazen ut og det kommer en rund smak som er fellesnevner for alle tre. Jeg vil si det begynner å smake mer gjær av den. Må vente lenge før maltsmaken legger seg på tunga.

Den jeg har nå ble riktignok tappet i går, men jeg har en liten følelse av hvor det bærer hen. De andre to stod lenge på fat.

Kan det være vannet? Jeg vet jeg burde sende den inn for å få den vurdert..

Jeg fulgte gahrs tabell for tysk pils (vet at det brøt litt med saaz men dog).

Mine erfaringer med den tabellen er at hvis jeg vil ha balansert mellom malt og humle, gjør jeg ingenting. Lager jeg en IPA så har jeg begynt å bruke halvparten av tilsetningene iom at å følge tabellen helt kan gi et slags mineralpreg. Dette henger kanskje ikke sammen men nuvel, det smaker godt.

Jeg føler at lagerne mangler den rene krispheten man finner nede på kontinentet.

Har også vært sløv til å måle PH i mesken da jeg ikke har kalibrert meteret på en stund. Kan manglende krisphet komme av for høy ph? Kun brukt heidelbergen til BS.
 
Tredje forsøk på lager. Får lyst til å helle den ut......Den jeg har nå ble riktignok tappet i går, men jeg har en liten følelse av hvor det bærer hen.
Har du prøvd å la dem stå iskald noen uker/måneder, dvs. 0-1 grad. Det kan gi den crispheten du savner. Dette kan forøvrig med fordel også gjøres med Kölsch.
 
Har opplevd det samme, samme inntrykk på tsjekkisk pils og saison med 100% pilsmalt mistenker for høy pH. Skal prøve melkesyre neste gang, selv om den visstnok ikke er helt smaksnøytral.
 
I den første saisonen jeg laget som var ganske lik pilsnerne jeg lager i maltsammensetning så hadde jeg oppi sauermalz, den ble mye krispere enn pilsnerne. Tenkte at vannjustering kanskje kunne erstatte sauermalz'en.

Jeg skal gjøre enda et forsøk, basert på saison-maltsammensetningen og se hvis det hjelper. Hvis det gjør det så antar jeg at det er Ph'en, rett meg gjerne hvis det er feil tankegang.
 
Hvor mange prosent sauer? Hender jeg bruker litt men er usikker på hvor mye før den gir egen smak.
 
Det var 3.3% Weyermann. Mulig at det var et knepp for mye.
Jeg har brygget Gahr sin pils og jeg synes den ble altfor beisk, selv etter 1 måned var det egentlig ingen som likte den. Den ble stående på fat i 3-4 mnd. (ved ca. 2-4 gr). til jeg gikk tom for alle mine andre sorter og da var det ingen vei tilbake: Jeg måtte drikke pilsen. Og hvilken pils! Nå hadde den blitt fantastisk god, man må bare være veldig tålmodig når det gjelder lager. Denne kommer jeg til å brygge igjen.
 
Jeg har brygget to batch pils før, i fjor sommer. Etter 5 uker gjæring kastet jeg ene, og lot andre stå på fat. Syns ikke noe særlig om dem, og skulle egentlig hive andre da jeg trengte plassen etter nesten 4 mnd. Men man oh man. Da var det blitt god øl på magisk vis.
 
Jeg har bare brygget en gang men jeg føler vi traff veldig godt.
I følge forskjellige BJCP-dommere jeg har hørt intervjuet så er den vanligste feilen hjemmebryggere gjør å tilsette for lite gjær. Videre er manglende O2 ofte et problem. Hvor mye tilsatte du?
 
Jeg har brygget to batch pils før, i fjor sommer. Etter 5 uker gjæring kastet jeg ene, og lot andre stå på fat. Syns ikke noe særlig om dem, og skulle egentlig hive andre da jeg trengte plassen etter nesten 4 mnd. Men man oh man. Da var det blitt god øl på magisk vis.
Stod den kaldt i disse 4mnd?
Logistikken blir straks enklere hvis en slipper å okkupere kjøleskapet i flere måneder og kan ha det i kjellertemp i steden.
 
Har aldri benyttet noe surmalt eller andre vannjusteringer, og synes resultatet blir bra med en enkel tilnærming.
Kan det være så enkelt at du smaker rester av gjær i kombinasjon med lite eller dårlig Saaz humle?

Brukte en pakke fersk 2014 Saaz pellets på siste 25 L batch I sene tilsetninger (siste 30 min), mye mer enn jeg har benyttet tidligere, og det ble en positive opplevelse ift. humle av noe dårligere kvalitet. Heidelberg er en premium malt, så du kan ikke forvente allverdens maltsmak fra denne typen. 100% standard pilsner er I så fall et bedre valg.

En "ren" lager gir en crisp smak. Jeg drikker både klare og uklare lagere, men dersom du er ute etter en mest mulig crisp smak, må du enten være tålmodig eller filtrere. Jeg bruker litt gelatin under kegging, og setter kaldt (+2 gr) I min. tre uker.
 
Da skal jeg ta tiden til vent..


Hvis jeg husker rett så var det enten tre eller fire min 1L/min med o2. Og ca 7L starter på magnetrører med relativt fersk mexican lager.

Saaz var nyåpnet, men ikke fra fjorårets crop.
 
Ikke hell ut, men vær tålmodig et par måneder til - det er mitt råd. Min erfaring etter å ha brygget 30-35 batcher lager er å vente 5 måneder etter tapping på flasker, og resultatet blir veldig bra selv om lagringstemperaturen er 4 grader, og ikke 1 grad som er mer optimalt. Lager trenger et halvt års tid fra bryggedato før den er på sitt beste. Og da er det lite som forstyrrer den rene aromaen og smaken av humle sammen med balansert bitterhet. Lykke til med ventingen!
 
Hva med å grave et stort høl i hagen, så langt ned at en har stabil 4 C. Jeg forstår ikke at folk kan ha plass til å sette pils på kjøl så lenge. Er det virkelig gjengs at en må lagre i 6 måneder?
 
Det er en tanke som har slått meg før. Egentlig bare fordi de gjør det i den danske filmen Blinkende Lygter, hvos man må finne sin "personlige dybde".

Jeg trenger uansett et kjøleskap til til lagring ned mot frysepunktet. kjedelig å ha fatene sine i et 2c-skap mtp smaken.
 
Tilbake
Topp