Lagerne mine. Jeg vil helle de ut

Hvorfor er det ingen som bryr seg om FG? Såkallt krisphet (hva når det er?) er svært avhengig av FG. Har noen her inne smakt en krisp barleywine?
I 4 av 5 tilfeller er det gjæringen som er årsak til avvik i smak fra forventet smak. Det er ikke alltid slik men ofte. God utgjæring har også sitt å si for endelig PH for ølet noe som også skaper krisphet. Pilsens krisphet skyldes også manglende konkurranse fra fruktighet fra gjær eller humler samt moderat maltsødme. wlp 800 og wyeast sin motpart (husker ikke koden) gir noe mer estere og mindre krisp pils. weihenstephan 34/70 (wlp 830 safelager 34/70) gir rimelig krisp pils.

Feil (høy)PH gir dårlig hot/cold Break og noe smaksavik men det skal en del til. Bare pilsnermalt uten vannjustering tipper jeg klokker inn på en PH på 5.6-5.8. Det kan gi lavere effektivitet, dårligere break (uklart øl) men min erfaring er at ølet blir rimelig godt likevel.

Jeg kjøpte nylig noe 2014 Saaz, den var mye dårligere enn den 2013 saaz humla jeg allerede hadde. Skuffelse. At humlesmaken demper seg under gjæring vet vi skyldes dels tap av aroma gjennom CO2 og at gjærcellene tar opp aroma og bitterhet.

En vellaget og vellgjæret pils trenger ikke all verdens lagring.

Ellers aner jeg ikke hva problemet er. Det er rett og slett for lite informasjon.

mvh
Bårdd
 
Hva med å grave et stort høl i hagen, så langt ned at en har stabil 4 C. Jeg forstår ikke at folk kan ha plass til å sette pils på kjøl så lenge. Er det virkelig gjengs at en må lagre i 6 måneder?

Heldigvis ikke, er ikke av den mest tålmodige typen selv.
1 måned fra brygg til konsum fungerer som oftest veldig bra for en normalstyrke lager. Bruker selv tilnærmingen 10 dager over 10 grader, deretter 2-3 uker lagring på 2-4 grader.

Når det gjelder ingredienser, så kan det sikkert være forskjellige smakspreferanser på ulike avlinger av humle. Men jeg tror uansett at ferskest mulig ingredienser er å foretrekke, og ofte undervurdert i hjemmebryggingen.
 
Sist redigert:
FG klokket inn på 1.010, siktet på 1.009 - 1.010.

Meskeregimet var som følger:

50C - 30min (mulig noe lenge). 64.5C- 60 min, 72C - 15 min + Mashout 15 min

Stegene tar 1C/min (i mesken).

Etter å ha lest det du sa om PH'en så må den kanskje ha blitt litt høy? Målte som sagt ikke, sløvt..

Pitchet på 8, fermenterte på 9C i sju dager, så 1C pr døgn opp til 12C hvor den stod i ca fem dager. Så opp til 14 i to dager. Og så sakte ned igjen mot cold crash. Konstaterte FG (1.010) på dag 18.

Effektiviteten var litt bom. Estimerte 1.048 men traff 1.050 med korrekt volum.

Tapper iallefall det som ser ut som eplejuice til kar, men har chill haze. Ikke brukt noe annet enn protafloc i kok. Kjølingen gikk på ca 20-25 minutter på det brygget der. Sørger alltid for hardt oppkok for å få god hot break.
 
Synes dette ser skoleriktig ut mua PH. Men jeg tror ikke høy PH gir veldig store utslag på smak. Utslag ja også på friskhet men ikke all verden. Hvis du virkelig forfølger lagerløypa burde du få noen til å smake på ølet ditt, kanskje er det din smak som bør justeres og ikke øllet:) . PH kan du uansett med fordel justere. Og hvis du har 2014 Saaz fra samme leverandør som meg så gir jeg ikke fem øre for kvaliteten uansett hvilket årstall det skrytes av. Jeg brukte 2014 humla som smakshumle og 2013 som aroma sist jeg brygget fordi 2013 var av rimelig mye bedre kvalitet. Flere forfattere anbefaler proteinpause på 55 og ikke 50 fordi 55 grader gir mer mellomstore proteinmolekyler som gir mer kropp og bedre headretention, mens 50 grader kan gi for stor nedbrytning ved lengre proteinpauser. Jeg bruker også proteinpause opp mot 30 minutter maks uten at dette gjør ølet tynt og med dårlig skumholdbarhet, men da med 55 grader.

mvh
Bårdd
 
Synes dette ser skoleriktig ut mua PH. Men jeg tror ikke høy PH gir veldig store utslag på smak. Utslag ja også på friskhet men ikke all verden. Hvis du virkelig forfølger lagerløypa burde du få noen til å smake på ølet ditt, kanskje er det din smak som bør justeres og ikke øllet:) . PH kan du uansett med fordel justere. Og hvis du har 2014 Saaz fra samme leverandør som meg så gir jeg ikke fem øre for kvaliteten uansett hvilket årstall det skrytes av. Jeg brukte 2014 humla som smakshumle og 2013 som aroma sist jeg brygget fordi 2013 var av rimelig mye bedre kvalitet. Flere forfattere anbefaler proteinpause på 55 og ikke 50 fordi 55 grader gir mer mellomstore proteinmolekyler som gir mer kropp og bedre headretention, mens 50 grader kan gi for stor nedbrytning ved lengre proteinpauser. Jeg bruker også proteinpause opp mot 30 minutter maks uten at dette gjør ølet tynt og med dårlig skumholdbarhet, men da med 55 grader.

mvh
Bårdd

Takk for knallsvar. Saazen min var fra 2013. Men jeg skal la denne ballen ligge frem til høsten. Dukker det opp et kjøleskap som jeg får kloa i så blir det lagring ned mot null, og ikke opp mot 4.
 
Jeg har brygget noen lagere, flest lette med mais og ris og brukt Wlp 940 mexican lager. Syns de er både friske og crispe, men ikke mye maltsødme.
Bruker magnum FWH på 90 min og magnum på 30 min. Bare 18 IBU fg på 1009. Bruker 4 pakker i 4,5 liter starter på første batchen og bruker opp igjenn slurry på de neste. Er drikkeklar ca 3 uker etter den er satt til gjæring. Gjærer på 10 grader og hever til 12 etter 5 dager utgjæret på 7-9 døgn.
Bruker melkesyre og kalsiumklorid for å få ned Ph. Veldig vanskelig å si hva som er feil med dine lagere uten å ha smakt de, men kan prøve med andre humler, melkesyre. Har noen fat stående nå på ca 0-1 grad, så skal sjekke om smaken blir vesentlig bedre med noen måneders lagring.

Anbefaler alle å prøve Wlp940 :)Brukte opp igjenn gjæren på en maibokk OG 1073 Fg 1013 på fat etter 18 dager
Lager øl som er meget ren og krisp i smaken og flokkulerer godt, så er fin til flaske karbonering.
 
  • Like
Reaksjoner: vb
Har du lese @joques sin artikkel: Et lite kurs i vannjustering ? Her er eit utdrag: For å finjustere ølets sødme kontra friskhet. Nå snakker vi veldig finjustering, altså. Men klorid-ioner i vannet fremmer sødme, mens sulfat-ioner fremmer humlefriskhet. Når man skal tilsette den ønskelige mengden kalsium, har man to valg (hvis man ser bort fra kalsiumkarbonat), nemlig gips (kalsiumsulfat) og kalsiumklorid. Så det jeg gjør, er at jeg velger om ølet skal være på den søte eller friske siden, og velger da å tilsette kalsium med enten kalsiumklorid eller gips, og får da altså sulfat eller klorid med på kjøpet. Her er forskjellen ganske så subtil altså, det er små forskjeller. Men det er verdt å ta med seg.
 
Hvis gjæringen er gjennomført skikkelig skal det normalt ikke være nødvendig med spesielt lang lagring. Har ølet uskmaker som må "lagres bort" er det som regel noe galt i utgangspunktet.
 
Sist redigert:

Vedlegg

  • Screen Shot 2015-03-14 at 11.08.04.png
    Screen Shot 2015-03-14 at 11.08.04.png
    53,1 KB · Sett: 80
HVis gjæringen er gjennomført skikkelig skal det normalt ikke være nødvendig med spesielt lang lagring. Har ølet uskmaker som må "lagres bort" er det som regel noe galt i utgangspunktet.

Problemet mitt er at jeg brygger etter alle kunstens regler, men likevel får jeg usmaker som må lagres bort. 2 rør fersk lagergjær i starter etter mr. malty, gjærnæring i vørteren, masse oksygenering, gjæring i temperaturkontrollert skap osv osv.... Problemet er at jeg vet ikke hva jeg gjør galt. Kanskje jeg skal gå back to basics og prøve å forbedre alt jeg gjør?...
 
Sitter og smaksprøver siste lager nå. Den smaker mye bedre, altså bedre som i at den smaken jeg uten egentlig hell prøvde å beskrive først er det mindre av.

Jeg beskrev det som gjær. Men jeg vil rette meg selv og si at det smaker mer blomster, lett løvetann, eller noe i den duren.

Har kun brukt saaz i denne. Har tidligere trodd at Palisade har stått for en del av smaken, som den muligens gjør, men det later til å være gjennomgående uansett humle.
 
Problemet mitt er at jeg brygger etter alle kunstens regler, men likevel får jeg usmaker som må lagres bort. 2 rør fersk lagergjær i starter etter mr. malty, gjærnæring i vørteren, masse oksygenering, gjæring i temperaturkontrollert skap osv osv.... Problemet er at jeg vet ikke hva jeg gjør galt. Kanskje jeg skal gå back to basics og prøve å forbedre alt jeg gjør?...

sitter med akurat samme følelsen. Har 3 tyske pils fra i høst/vinter, har smakt på de ved flere anledninger, de har vært nære, men ikke mere. med andre ord ikke like god som kjøpepils, noe de må ære skal det være ne poeng i å brygge pils.
sitter nå med en 0,33 som jeg karboniserte på fat først i februar, tappet på flaske med beergun 6 mars. Nå er den perfekt!
Om du hadde servert meg denne og sagt det var en av mine favorittpils, Hofbräu så hade jeg ikke tvilt på at det var nettopp det.

Dette var tidenes opptur for meg som ølbrygger :)
 
Hvis gjæringen er gjennomført skikkelig skal det normalt ikke være nødvendig med spesielt lang lagring. Har ølet uskmaker som må "lagres bort" er det som regel noe galt i utgangspunktet.

Sier meg enig til en viss grad, spesielt når det gjelder usmaker. Etter min mening trenger lager/pils noe lenger gjæring/modning enn en frisk APA/IPA. Nå sier du ikke noe om hva en "spesielt lang lagring" er Gahr, men jeg gjærer mine pilsnere i min. tre uker med både godt med gjær og opp mot 16 ppm oksygen ved start. Deretter gir jeg dem min. 10 uker lagring/modning. Dette gir en klar pils med crisp smak.

Jeg tror gjæringstemperatur, som er lav ca. 8, og rest etter ca. 4-5 dager, for så å fortsette på 9 er en god vei (selv om jeg vet det kan gjøres annerledes). Gi brygget 3-4 uker før tapping, og gjæren vil få det meste ut av vørteren!

Lagre deretter i 8-10 uker.

Bare min mening :)
 
Sitter og smaksprøver siste lager nå. Den smaker mye bedre, altså bedre som i at den smaken jeg uten egentlig hell prøvde å beskrive først er det mindre av.

Jeg beskrev det som gjær. Men jeg vil rette meg selv og si at det smaker mer blomster, lett løvetann, eller noe i den duren.

Har kun brukt saaz i denne. Har tidligere trodd at Palisade har stått for en del av smaken, som den muligens gjør, men det later til å være gjennomgående uansett humle.
Du beskiver litt overkant floralt hvis jeg tolker deg riktig. Jeg har brygget en del lagere i vinter for å prøve å få dette til.
Er svært fornøyd med resultatet til slutt. Morro.

Men det jeg vil si er at jeg opplever dette hvis fatet har stått en stund. Tar jeg et lite glass først som jeg heller ut så er det borte. Sikkert noe tjafs som samler seg i bunn?

Edit: har ikke vært nødvendig med noe særlig lang lagring.
 

Vedlegg

  • 20150522_200652.jpg
    20150522_200652.jpg
    93,5 KB · Sett: 51
Sist redigert:
Vel, synes første avtapping etter at fatet har stått smaker best, litt mer edgy på humla, resten er rundt og floralt som du beskrev det. Mangler den krispheten man får når man er på kontinentet og smaker.
 
Tilbake
Topp