lagertype øl med ale gjær

biri

 
jeg har ikke mulighet til å få lav nok temp i huset her for å lage en lager på riktig vis.
så jeg tenkte å prøve å få til noe tilnærmet en pils type.
94% pilsner malt og 6% carapils
bruker gjær jeg har ifra før us-05
lager bare en liten batch på 16 liter, og sikter inn på ca 4,5abv.
har ikke helt bestemt humle skjema enda, men har fuggles, cascade, citra og challenger her.
tar gjerne mot forslag på humle skjema, bør helst bli lett og forfriskende nå som det nærmer seg sommer.
og siden jeg har venner som ikke liker kraftig øl, må jeg være snill å lage noe de kan drikke også.
 
Du skal ha ros for å tilpasse gjæren tempen. Køyr ein all citra om du vil ha lettdrikkelege greier før sumaren.
 
Jeg brygget noe sånt for litt siden, akkurat ferdig, og jeg brukte Saaz-humle.  Det ble godt, det!
 
arvidg skrev:
Jeg brygget noe sånt for litt siden, akkurat ferdig, og jeg brukte Saaz-humle.  Det ble godt, det!

hvordan var humle skjemaet ditt?
selv om jeg kommer til å bruke en annen humle  eller fler, så er det kjekt å ha noe å sammenligne med.
 
Om du legger inn oppskriften din i f.eks beercalc, så kan du eksperimentere der, og få ut omtrentlige tall for bitterhet ved bruk av ulike koketider og humlemengder.

Noen ganger er det kult å komponere selv også  :yes:

Lykke til.

/Pål
 
Kan ikke helt skjønne hvordan US-05 + Citra/Cascade gjæret ved høy temp kan bli no annet enn APA
 
Skal ha så lav temp som mulig her.
Jeg lurer ikke på hva det blir.
har laget mange nok øl fra Før.
Ideen kom etter å ha sett lager workarounds med brewing tv.
 
palve skrev:
Om du legger inn oppskriften din i f.eks beercalc, så kan du eksperimentere der, og få ut omtrentlige tall for bitterhet ved bruk av ulike koketider og humlemengder.

Noen ganger er det kult å komponere selv også  :yes:

Lykke til.

/Pål

Er godt kjent med beercalc.
Brukt den i 2 år nå. Har noen gode oppskrifter etter min smak der inne.
 
biri skrev:
arvidg skrev:
Jeg brygget noe sånt for litt siden, akkurat ferdig, og jeg brukte Saaz-humle.  Det ble godt, det!

hvordan var humle skjemaet ditt?
selv om jeg kommer til å bruke en annen humle  eller fler, så er det kjekt å ha noe å sammenligne med.

Til teoretiske 25 L, som viste seg å bli 21 L:

70 g FWH (dvs. i kokekaret under silinga), kokt opp og kokt 90'
30 g ved flameout.

Med 3,2%AA gir det en teoretisk bitterhet på 31 IBU (Tinseth).

Dette ble plasket rett oppå gjærkaka fra forrige brygg, så det har nok blitt med noen Fuggles-rester derfra, men jeg vet ikke hvor mye smak de setter.

Mesket 90' ved 68°C, forøvrig, om noen lurte; gjæret ned fra 1047 til 1010.
 
godt i gang her nå.
akkurat hatt opp første humle Citra.
neste humle blir en blanding av Fuggles og Challenger og til slutt en runde til med Citra.

på gjeste rommet er det ca 15 grader nå, så kaldere blir det ikke.
men en lys sommer ale blir det uansett tenker jeg.

må vel gå til anskaffelse av et lite kjøleskap og en termostat, så kansje jeg får frøve på en ekte lager.
det er uansett en god hobby, og selv om det er mandag i dag så kjører vi på.
 
Tilbake
Topp