Lagre kaldt eller flaske for tidlig?

Hei.

Grunnet litt dårlig timing viser det seg at jeg har en Brownale stående som etter skjema har stått å gjæret i to uker kommende lørdag, men jeg må dra torsdags morgen og blir borte i over en uke. Jeg lurer rett og slett på om jeg burde flaske brygget i kveld og dermed etter 11 dager gjæring eller om jeg skal la det stå til jeg kommer hjem. På det tidspunktet vil ølet ha stått 23dager på gjæringsdunken. Er det et alternativ å stille brygget kaldt(type 8-9 grader) 11 dager?

Et par detaljer som kanskje har noe å si:
1. brygget hadde høyere enn forventet OG (1055 mot forventet 1048)
2. Jeg brukte tre glass med ferskgjær fordi den hadde stått nesten en mnd og jeg fikk så høy OG.
3. Syns det har bobblet mindre i dette brygget enn tilsvarende brygg jeg har laget, men da med tørrgjær.

Håper det er noen kloke hoder der ute som har et god svar til meg:)

Har du brukt tørrhumle? Hvis ja, hadde jeg flasket hvis SG er ok.
Hvis ikke det ikke er tørrhumlet hadde jeg latt den stå til neste uke uten problem. Sannsynligvis ikke no problem med tørrhumle heller, men det kan komme litt "usmak" hvis humlen blir liggende for lenge. Selv aldri opplevd at dette har blitt noe problem når den har vært i en uke ekstra ved noen anledninger på mine brygg.

RDWHAHB!

Hva er SG nå da?

Graviteten var på 1018 nå etter 10 dager. Så den trenger ennå noen dager.
* off topic: Når jeg åpnet lokket var det også et ganske tykt lag med gjær på toppen. Er det vanlig med fersk gjær?

@Fredda : Takk for svaret. Med den graviteten jeg også har målt lar jeg den stå til jeg kommer hjem.

Da ville jeg latt den stå i 23 grader mens du er borte, med mindre det er tørrhumlet.
Det er normalt med gjærskum så lenge gjæra jobber, enten det er fersk eller tørr gjær.

Tilbake
Topp