Lagre øl på fat

Hvor lenge etter flasking ble ølene smakt? Gidder ikke gi fyren mer hits på siden enn det han fortjener, så spør her i stedenfor å sjekke ut selv.

Jeg merker oksygeningress etter ca tre dager på CPF-flasker iallefall, humleøl.
Hvor lenge etter flasking ble ølene smakt? Gidder ikke gi fyren mer hits på siden enn det han fortjener, så spør her i stedenfor å sjekke ut selv.
3 uker på vaskerommet pluss et par dager kaldlagring.

P.S I motsetning til Brulosopher får ikke jeg betalt for hits, tvertimot :rolleyes:

Nei jeg mente brulospseudo sine tester. Mtp hvor lenge etter tapping de ble smakt.
Det jeg sa, 3 weeks in the laundry room

After 3 weeks in my laundry room, I moved all of the bottled beers to cold storage and let them hangout for a few days. Before collecting data, I opened bottles from both batches to see how they held up. Both were clear, carbonated, and identical in color, which went against my expectation since oxidation is said to have a darkening effect on beer.

In the end, only 15 participants (p=0.38) accurately identified the unique sample, indicating in inability to reliably distinguish a beer bottled from a keg using methods to reduce oxygen from the same beer bottled with no effort taken to reduce oxygen.

Aha. Da er jeg med, trodde det siste du skrev der var noe du selv hadde gjort.

Well, enda en grunn stil å drite i de "eksperimentene" hans. Kan ikke forstå annet enn at han har hatt en mildt sagt ræva Beergun-teknikk. Tre dager, og en mottryksfylt humleøl begynner å gi tegn på at her har vi mistet en del Myrcene, er min tanke iallefall. Eller så kjenner han bare folk uten smaksløker.

Helt rubbish, det eksperimentet hans om de ikke merket noe forskjell.

In hopes of ensuring any impact caused by the variable would be easily noticed by tasters, I decided to brew a delicately flavored Cream Ale.

Gjæret med lagergjæren WLP833....På 17 grader.....Ingen tørrhumle....

En lager har jo vanligvis litt mer naturlige anti oksidanter ift. en ale, samt lite humle i dette tilfellet.

Litt av et valg for får en si for et slikt eksperiment, her skjønner de ikke hva de driver med i det hele tatt.

Sist redigert:
In hopes of ensuring any impact caused by the variable would be easily noticed by tasters, I decided to brew a delicately flavored Cream Ale.

Gjæret med lagergjæren WLP833....

En lager har jo gjerne litt mer naturlige anti oksidanter ift. en ale, samt lite humle i dette tilfellet.

Litt av et valg for får en si for et slikt eksperiment, her skjønner de ikke hva de driver med i det hele tatt.

Han gjorde jo også pH-eksperimet med en IPA greie og "fined with gelatine". Hva med en humlesvak øl og drite i gelatinen? Jeg lage en hefe hvor jeg glemte vannjusteringer for en tid siden, tre dager senere laget jeg samme med pH korreksojn, forskjellene var veldig store.

Aha. Da er jeg med, trodde det siste du skrev der var noe du selv hadde gjort.

Well, enda en grunn stil å drite i de "eksperimentene" hans. Kan ikke forstå annet enn at han har hatt en mildt sagt ræva Beergun-teknikk. Tre dager, og en mottryksfylt humleøl begynner å gi tegn på at her har vi mistet en del Myrcene, er min tanke iallefall. Eller så kjenner han bare folk uten smaksløker.

Helt rubbish, det eksperimentet hans om de ikke merket noe forskjell.
Har jo lagt merke til at det er flere bidragsytere på sida hans. Dette eksperimentet var utført av en annen. Dessuten var ølet relativt ferskt og med lite humle.. det hadde stått kun en uke på fat, deretter tre uker på flaske. Det var ikke sammenlignet med flaskekarbonert øl. Kan det være at gjæra har spist opp oksygenet? Eksperimentet gikk ut på å sammenligne øl fylt med beergun og øl fylt med picnic kran.

Har jo lagt merke til at det er flere bidragsytere på sida hans. Dette eksperimentet var utført av en annen. Dessuten var ølet relativt ferskt og med lite humle.. det hadde stått kun en uke på fat, deretter tre uker på flaske. Det var ikke sammenlignet med flaskekarbonert øl. Kan det være at gjæra har spist opp oksygenet? Eksperimentet gikk ut på å sammenligne øl fylt med beergun og øl fylt med picnic kran.

Da må han ha hatt dårlig BG-teknikk ja.

Stort sett er det steg i prosessen hvor han/de utsetter ølet for større farer for usmaker enn det testkriteriet overhodet kan forventes å bidra med. «La oss åpne lokket etter at gjæring er ferdig og tørrhumle, og åpne en gang til for å tilsette gelatin, og enda en gang for å stikke om til fat, for å sjekke om det er forskjell mellom gjæringskar av glass og plast». Facepalm.

Løsningen er jo å gå over til boks.

Helt klart løsning for oss som begynte med denne hobbyen for å skaffe oss billig øl,not:(

Feriepengene er i boks, kan en jo si til eks’en/samboer/kona/hunden ev. hamsteren.:p

Neida, helt enig. Boks er tingen, ev. studere hvordan Belgierne flaskekarbonerer øl for de som ikke har den muligheten, eller ikke vil.

Nei, hvis billig øl er motivasjonen for å brygge selv er nok ikke bokser veien å gå.

Jeg kommer nok til å kjøre parallelt med bokser og fat. Bøygen er å tilpasse mottrykksfylleren til boksåpningen. Har en beergun også, men ønsker ofte litt høye karbonering enn den takler.

Men man kan jo også karbonere naturlig på boks. Vil tro oksidering da blir et minimalt problem, særlig om man bruker beergun som flaskefyller.

Sist redigert:
Er fortsatt overrasket av at en som har investert såpass mye i utstyr, velger å ha den fine bokse-maskinen på en vaklevoren pappkasse!
Noen er mer opptatt av bling enn andre, sånn er det bare! Selv må jeg innrømme at sålenge det funker driter jeg i hvordan det ser ut. Med noen unntak, say no more:p

Nei, hvis billig øl er motivasjonen for å brygge selv er nok ikke bokser veien å gå.

Jeg kommer nok til å kjøre parallelt med bokser og fat. Bøygen er å tilpasse mottrykksfylleren til boksåpningen. Har en beergun også, men ønsker ofte litt høye karbonering enn den takler.

Men man kan jo også karbonere naturlig på boks. Vil tro oksidering da blir et minimalt problem, særlig om man bruker beergun som flaskefyller.
Må nesten gi deg en like på denne posten, men noe i meg stritter i mot. Time will show ;)

Dvs. dobbelbocken går fremdeles på flaske og ikke på boks, da jeg ikke har nok fat for modning av øl

Løsningen er jo å gå over til boks.

Det er faktisk vanskeligere å holde oksygen ut av en boks enn ei flaske, da boksen ikke kan purges like effektivt som ei flaske (med "vanlig" ustyr). Nå er jo ikke en "Beergun" helt vanlig utstyr for et bryggeri å bruke forsåvidt. Så kan jo være at han får det til bedre enn de fleste bryggerier.

Forøvrig lurer jeg på hvor mye øl han faktisk fyller boksene med, og hvor mye co2 han mister, for det ser ut som at det er mye skum der.

Sist redigert:
Det er faktisk vanskeligere å holde oksygen ut av en boks enn ei flaske, da boksen ikke kan purges like effektivt som ei flaske (med "vanlig" ustyr). Nå er jo ikke en "Beergun" helt vanlig utstyr for et bryggeri å bruke forsåvidt. Så kan jo være at han får det til bedre enn de fleste bryggerier.

Forøvrig lurer jeg på hvor mye øl han faktisk fyller boksene med, og hvor mye co2 han mister, for det ser ut som at det er mye skum der.
Hvis du ser i gjennom hele videoen, bruker han et glass for å vise skumnivået. Det ser veldig bra ut.

Men jeg jobber med en mottrykksløsning for bokser. Trenger bare å få printet ut et adapter med vid åpning i gjennomsiktig filament først.

Ja, det kan jeg gjøre. Har profilen klar – den må bare gjennom Tinkercad først. Finnes det ikke noe slags PET-filament som er ganske gjennomsiktig? Trenger ikke være glassklart, men man bør kunne se når skummet kommer.

Tilbake
Topp