Lagring av Saison

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Har lyst til å prøve meg på min første saison. Er dette en øltype som trenger lang lagring før den skal konsumeres? Den skal ikke være alt for sterk, en OG på rundt 1050-55.

Jeg vet ikke med lagringstid, men erfaringsmessig trenger den lenger tid på å gjære ferdig enn to uker. Noe jeg har bittert erfart med min første saison som endte på 1.006 iløpet av to uker. Jeg var dønn sikker på at denne var ferdig og flasket den. To uker senere begynte mystiske ting å skje med korkene... ;)

Jeg vet ikke med lagringstid, men erfaringsmessig trenger den lenger tid på å gjære ferdig enn to uker. Noe jeg har bittert erfart med min første saison som endte på 1.006 iløpet av to uker. Jeg var dønn sikker på at denne var ferdig og flasket den. To uker senere begynte mystiske ting å skje med korkene... ;)

Hvilken gjær brukte du da?

Brukte dregs fra Grünerløkka Brygghus sin sitrongress saison. Har ennå ikke funnet ut hvilken det er er, men tipper på enten Belle eller 3724.

Hei,

Eg har fått bra utgjøring på saison men har starta veldig lavt, dvs 16- 18 grader , så auka til 20 og siste 7 dagar latt den stå på 24-25 grader, har fått FG til rundt 1010.
Når det gjeld lagring er det vel dette ølet som endrar seg mest under lagring, mine var best 2-4 veker etter det var sett kaldt medan det utover mista litt kropp og smak. etter 2 mnd var det godt og behageleg øl men mindre kompleks smak. Eg synes egenskapane var litt lik kveiteøl mtp lagring. Brukte WLP 565.

Tilbake
Topp