Lagring i gjæringskar eller fat?

Jeg har et sett Yuletide Ale 2013. Der står i beskrivelsen:
"Mesking: 65 °C i 60 min., 77 °C i 5 min. Ev. 66 °C i 90 min.
Koking: 90 min.
Gjæring: 17-20 °C i 14 dager, lagring på 4-15 °C i anslagsvis 8 uker. Kan drikkes før og tåler mye lengre lagring."

Hvordan bør lagringa best skje, i gjæringskaret eller f.eks. i Corneliusfat, med eller uten kullsyre?

Jeg har aldri før gjort maltbrygg og driver og forbereder utstyret med en viss "akademisk" tilnærming til prosessen. En del utstyr er på vei i posten. Kan vel rekke det før jul.
Lurte også på muligheten for å la vørteren sirkulere gjennom denne kjøleren (forlot Chicago i dag kl 11:16) nedsenket i min Sous Vide??? Den passet så fint!

Vedlegg

• kjoeler.JPG
    kjoeler.JPG
    66,8 KB · Sett: 275
Lagring skjer vel først og fremt på fat/flasker. Jeg har ingen erfaring med fat, men regner med at det karboneres som vanlig, for deretter og lagres.
Kjøleren du har bestilt er vel en dyppkjøler, og skal vel ikke ha vørter inne seg, men rundt seg? Det er altså kaldt vann som skal sirkulere gjennom kjøleren mens denne ligger oppi vørteren.

Du kan lagre på gjæringskar, men du bør dekantere over på nytt fat og la gjærkaken bli igjen i det gamle. Men det må lagres kaldt! Under 6 grader i alle fall! Du kan også godt lagre det på Corneliusfat, tempen er like viktig, men her kan du selvsagt tvangskarbonere med en gang, selv om det ikke er nødvendig. Det gir likevel en klarere formening om hvordan ølet utvikler seg under lagringen. Jeg ville gått for Corneliusfat om du har ledig sånt, ja. Husk uansett løsning å tilsette co2 i karet/fatet før du veldig forsiktig overfører ølet til fat. Om du tapper fra kran bør du ha slange fra kran til bunn av fat.

Jørn Hammerud skrev:
Kjøleren du har bestilt er vel en dyppkjøler, og skal vel ikke ha vørter inne seg, men rundt seg? Det er altså kaldt vann som skal sirkulere gjennom kjøleren mens denne ligger oppi vørteren.
Jeg er klar over at det er en dyppkjøler og den skal brukes til det også, men med god rensing inni røret, så langt det er mulig, kan det vel brukes til gjennomkjøring av vørter? Jeg kunne vel bruke en motstrømskjøler for å stabilisere mesketemperaturen, men der går jo også vørteren gjennom kobberrør.

Tilbake
Topp