Lagring i gjærkar.

GHernes

Norbrygg-medlem
Hei.

Vi skal brygge julebrygget neste helg, problemet er at to uker etter brygging reiser jeg på fjorten dagers ferie. Spørsmålet er om det gjør noe at brygget står i gjæringskaret noen uker etter at det er ferdig gjæret. Dersom dette er ok er det en fordel å senke temperaturen mest mulig?
 
Vi tapper vanligvis over på corneliusfat når det er ferdig utgjæret, tolker jeg deg riktig viss du mener det er en fordel at det får stå noen uker på gjæringsdunken etter at det er ferdig utgjæret?
Og i så fall bør det stå på den temperaturen det er gjæret?
 
Er det noen fordeler med å la det stå noen uker ekstra eller er det like greit å få det på fat med en gang gjæringa er ferdig dersom en har mulighet til dette?
 
GHernes skrev:
Er det noen fordeler med å la det stå noen uker ekstra eller er det like greit å få det på fat med en gang gjæringa er ferdig dersom en har mulighet til dette?

Inntil du får vitenskapelig svar, jeg vil si det ikke er et problem istedenfor å svare på om det er en fordel, men det er en fordel at gjæringa er ferdig, da er 4 uker best, eller kanskje en fordel.
Vanskelige spørsmål gir vanskelige svar :) så tolk det som en fordel med 4 uker. :)
 
Det er med andre ord som ellers når det gjelder brygging, god tid og mye tolmodighet gir som oftest best resultat :)
 
Tilbake
Topp