Lagring

Hei!

På hvilken temperatur lagrer dere øllene deres? Da tenker jeg ikke på Belgiske snurrepipperier som skal lagres i vinter og vår, men vanlig bruksøl.
Har hatt mine stående i kjelleren som er alt for varm, rundt 22 grader. Nå jeg nå kjøler disse ned og så åpner dem så er det skum-bonanza og kun en liten skvett øl igjen i bunnen.
 
Hei!

På hvilken temperatur lagrer dere øllene deres? Da tenker jeg ikke på Belgiske snurrepipperier som skal lagres i vinter og vår, men vanlig bruksøl.
Har hatt mine stående i kjelleren som er alt for varm, rundt 22 grader. Nå jeg nå kjøler disse ned og så åpner dem så er det skum-bonanza og kun en liten skvett øl igjen i bunnen.
Lagrer mine i en kjeller som holder 10 grader. Funker utmerket. Eneste gangene æ får skumbonanza er når æ har fått en infeksjon i øla.
 
Har lagret mine i kjeller 10 -14 grader,
men nå idet siste har jeg lagret på rommet, får ikke skumbonanza av det
da er det noe som har gått galt
 
Men veldig merkelig. Prøvde en ESB nå som har stått i vel 5 måneder. Smaken var upåklagelig (det lille jeg fikk smakt) men skummet og skummet. Det jeg ser er at jeg bemerket da den var fersk så hadde den en uggen gjærsmak. Kanskje den rett og slett ikke var ferdig gjæret?
Skjedde også med en havrestous, mer her mistenker jeg klar overkarbonering.
 
Men veldig merkelig. Prøvde en ESB nå som har stått i vel 5 måneder. Smaken var upåklagelig (det lille jeg fikk smakt) men skummet og skummet. Det jeg ser er at jeg bemerket da den var fersk så hadde den en uggen gjærsmak. Kanskje den rett og slett ikke var ferdig gjæret?
Skjedde også med en havrestous, mer her mistenker jeg klar overkarbonering.
Høy lagringstemp vil vel gi eventuell infeksjon raskere blomstring.
 
Lagrer alt i romtemp, som holder 20-25 grader. Ingen skumbobanza sålangt.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp