Lagring.

Roadrune

Norbrygg-medlem
Det er en regel som sier noe slikt som at et øl som har holdbarhet på 300 dager ved 10°C holder i 30 dager ved 20°C og 3 dager ved 30°C (med forbehold på tallene her, men det er ikke så viktig for dette spørsmålet).

Kan det samme overføres til øl som skal lagres, at en kan jukse med å lagre varmere en tenkt?

Jeg tvangskarbonerte Og flasket et lagerøl i går, Bryggselvs Oktoberøl, og etter oppskriften skal det etter hovedgjæring ha 14 dager karbonering i romtemperatur (utgår selvsagt) og deretter 2-3 uker "kaldt" hva nå en kaldt er...

Det står nå i gjæringsskapet på 5°C, men jeg har litt lyst til å brygge neste batch som da trenger samme skap.
Er det dumt å lagre det ved ca 15-20°C som er alternativet mitt, eller vil jeg bare fremskynde når det er ferdig, samt forkorte holdbarheten?

Sålenge det holder et par måneder er det godt nok, for det blir neppe eldre :p
 
Hvis det er holdbart i 300 dager ved 10 grader er det vel holdbart i 150 dager ved 20, hvis man skal ta i betraktning regel om at holdbarheten reduseres til halvparten ved hver 10 grad
Eller gjelder det bare biologisk aktivitet?
 
Sist redigert:
Det er en regel som sier noe slikt som at et øl som har holdbarhet på 300 dager ved 10°C holder i 30 dager ved 20°C og 3 dager ved 30°C (med forbehold på tallene her, men det er ikke så viktig for dette spørsmålet).

Kan det samme overføres til øl som skal lagres, at en kan jukse med å lagre varmere en tenkt?

Jeg tvangskarbonerte Og flasket et lagerøl i går, Bryggselvs Oktoberøl, og etter oppskriften skal det etter hovedgjæring ha 14 dager karbonering i romtemperatur (utgår selvsagt) og deretter 2-3 uker "kaldt" hva nå en kaldt er...

Det står nå i gjæringsskapet på 5°C, men jeg har litt lyst til å brygge neste batch som da trenger samme skap.
Er det dumt å lagre det ved ca 15-20°C som er alternativet mitt, eller vil jeg bare fremskynde når det er ferdig, samt forkorte holdbarheten?

Sålenge det holder et par måneder er det godt nok, for det blir neppe eldre :p
Hva med å sette flaskene ute/evt kald garasje? Det er jo fortsatt rimelig kaldt om natten
 
Hva med å sette flaskene ute/evt kald garasje? Det er jo fortsatt rimelig kaldt om natten

Det var garasjen jeg tenkte på når jeg skrev 15-20°C. Akkurat nå er det 14,1° i garasjen som er bygget som en bunkers i betong, så den har ekstremt stabil temperatur til å være uisolert. Men med tanke på værmeldingen kan tempen komme opp i 20 i løpet av de neste dagene/ukene.

Men er det ingen som kan si noe om hvilken virkning høyere temperatur vil ha på ølet?
 
Sjølv har eg tolka poenget med lagering er å ha iskald temp slik at gjær og andre partikler feller skikkelig ut, og ein sitt igjen med eit "reinare" øl. Dette tek vel lengre tid med høgare temp.
 
Det gir mening, men da må vel flaskene behandles ekstremt varsomt når de skal helles over i glass for å ikke virvle det opp igjen?
 
Utdrag fra artikkel BYO …
Some brewing texts recommend slowly reducing the temperature by no more than 5 °F (3 °C) per day until the temperature is at the desired setting for lagering. However, many homebrewers ignore this advice and achieve excellent results. There is agreement that in order to achieve the maximum effect the lagering needs to be done cold, with the temperature no more than 40 °F (5 °C). Many commercial breweries lager at nearly freezing temperatures, in the 32–34 °F (0–1 °C) range.

How long to lager is a matter of some discussion. Light American lagers are typically held near freezing for 10–20 days, while some strong German doppelbocks are lagered as long as six months. For medium to high-gravity beers, Greg Noonan — brewpub owner and author of “New Brewing Lager Beer” (1996, Brewers Publications) — recommends 7–12 days per each 2 °Plato of original gravity. (One degree Plato is roughly equal to 4 specific gravity “points.”). For lower gravity lagers the time is reduced to 3–7 days. According to those guidelines, a 1.064 O.G. German bock should be lagered for 112–192 days, while a 1.040 American lager would be lagered 15–35 days.
 
Sjølv har eg tolka poenget med lagering er å ha iskald temp slik at gjær og andre partikler feller skikkelig ut, og ein sitt igjen med eit "reinare" øl. Dette tek vel lengre tid med høgare temp.
Jeg ble litt nyfiken på dette og har forsøkt å søke litt på nettet. Poenget ditt her nevnes vel i samtlige artikler jeg finner. I tillegg er det noen som skriver at kald lagring senker kjemiske prosesser du ikke ønsker, men senker ikke prosessene du ønsker ved aldring slik som her. Imidlertid finner jeg ikke noe mer spesifikt om hvilke prosesser det er snakk om. Sikkert noen her inne som vet …
 
Så da er uansett konklusjonen at det skal stå kaldt i noen uker rett etter gjæring er ferdig.

Eller vil jeg få samme resultat om det lagres i romtemp etter flasking en stund og så stå tre uker i kjøleskap før konsum?
 
Det gjør jo egentlig jeg også, men så har du jo alt kommersielt øl som fint kan stå i romtemp lenge...
 
Alt kommersielt øl kan så avgjort ikke fint stå i romtemperatur lenge. Du får øl på Polet og i butikk som er merka av dårlig oppbevaring.

Jeg tror nok @MonoBryggeriet har rett; kjølig til kald lagring er best, uansett. Men er horisonten din ganske kort, så er det ikke noen katastrofe om det står i 15-20 grader. Tenk også på at er det ganske stor forskjell på hva ulike øltyper tåler.

Behovet for stadig flere kjøleskap melder seg nokså uunngåelig. Men vær på vakt; nyere norsk forskning viser at ekteskap og samboerforhold har en tendens til å ryke ved anskaffelsen av det tredje dedikerte kjøleskapet.
 
Det gjør jo egentlig jeg også, men så har du jo alt kommersielt øl som fint kan stå i romtemp lenge...
Eller kan det egentlig det? ;) Jeg vet ikke … , men jeg tviler sterkt på at det har godt av det. Jeg har flere ganger reagert på øl jeg har kjøpt for så å se at det nærmer seg holdbarhetsdato. Så nå sjekker jeg alltid dette når jeg kjøper. Nærmer det seg holdbarhetsdato lar jeg være …

I en av artiklene jeg leste på morgenen i dag foreslo forfatteren at man skulle gå ut og kjøpe en sixpack av et øl man liker. Sette 3 av dem bakerst i kjøleskapet hvor det er kaldest, og la 3 stå i romtemperatur over noen ukers tid. Han mente du lett ville kjenne forskjell.
 
Tilbake
Topp