Lakkering av kjøleskap.

Hei. Jeg har nettop fått tak i et eldre kjøleskap jeg skal bruke som fermenteringsskap sammen med en STC-1000.
Jeg syns dog at kjøleskapet er litt kjedelig og tenkte derfor muligens å lakkere hele greia svart.

Har noen her inne erfaring med liknende prosjekter?

Det jeg i hovedsak lurer på er om jeg kan gå rett på å lakkere kjøleskapet med en klar svart spraylakk fra biltema e.l.
og om det er spesielle ting jeg må passe på for ikke å ødelegge kjøleskapet?

Er det nødvendig å pusse flatene før lakkering?
Trenger jeg noen form for grunning før lakkering?
Kan jeg lakkere kjøleskapet innvendig uten å være redd for å ødelegge noe?

Dette bør være et forholdsvis enkelt prosjekt, jeg bare spør så jeg ikke sitter der med sjegget i postkassa og må kjøpe et nytt kjedelig kjøleskap.
 
Kjøp kritt-maling, denne er svart matt, da kan du jo også skrive på det med kritt :) batch, datoer osv
 
Eirik Botten Eriksen skrev:
Hei. Jeg har nettop fått tak i et eldre kjøleskap jeg skal bruke som fermenteringsskap sammen med en STC-1000.
Jeg syns dog at kjøleskapet er litt kjedelig og tenkte derfor muligens å lakkere hele greia svart.

Har noen her inne erfaring med liknende prosjekter?

Det jeg i hovedsak lurer på er om jeg kan gå rett på å lakkere kjøleskapet med en klar svart spraylakk fra Biltema e.l.
og om det er spesielle ting jeg må passe på for ikke å ødelegge kjøleskapet?

Er det nødvendig å pusse flatene før lakkering?
Trenger jeg noen form for grunning før lakkering?
Kan jeg lakkere kjøleskapet innvendig uten å være redd for å ødelegge noe?

Dette bør være et forholdsvis enkelt prosjekt, jeg bare spør så jeg ikke sitter der med sjegget i postkassa og må kjøpe et nytt kjedelig kjøleskap.

Du kan helt klart lakkere dette med hobbylakk. Du trenger ikke å bruke grunning men jeg ville ha kjøpt noe 600-800 pussepapir og bare mattet ned overflaten slik at lakken får bedre heft. Jeg vet ikke om jeg ville ha lakkert inni selve kjøleskapet.

Matt ned overflaten - maskeringstape på gummitetning på døra - spray i vei
 
kintii skrev:
Du trenger ikke å bruke grunning men jeg ville ha kjøpt noe 600-800 pussepapir og bare mattet ned overflaten slik at lakken får bedre heft.
Jeg vet ikke om jeg ville ha lakkert inni selve kjøleskapet.

Matt ned overflaten - maskeringstape på gummitetning på døra - spray i vei

Okey takk for svar. Hvor finner jeg så fint pussepapir, jeg ser at Biltema og clasohlson har 40-320 men ikke noe finere enn det. Edit: Kona fant våtslip på 600 på Clasohlson.

Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil anbefale innvendig lakkering? (Noe som kan ødelegges, eller tettes eller noe slikt)?

Maskeringstape ja. . . Det er jo et must. Takk for den.
 
Er vel plast inn i skapet ?
Plast og lakk er ikkje alltid dei går overens .


Sent from my HTC One X+ using Tapatalk 2
 
Jo-Helge skrev:
Er vel plast inn i skapet ?
Plast og lakk er ikkje alltid dei går overens .


Sent from my HTC One X+ using Tapatalk 2

Jo 'a, men hvis det er eneste hinderet kan jeg vel bare pusse litt lett og bruke en plastprimer for å få bedre heft og hindre at lakken sprekker?.
 
Hvis du ikke har litt erfaring med sprøyting av lakk tidligere, vil jeg annbefale å kjøpe lakk i spann, og rulle dette på kjøleskapet med en lakkrull.
Blir fort til at det begynner å renne litt når man sprayer, samt at du bør maskere hele rommet du spraylakkerer i..:)
 
Jeg ville gjort følgende:
Vasket kjøleskapet godt.
Pusset ned. da ville jeg begynt med 240 Pappir videre med 400 Pappir ( Ikke våt sliping )( 400 er sannsynligvis fint nok)
Vaske over kjøleskapet igjen
nå Kan en eventuelt sparkle ut bulker om en bryr seg med det.

Vaske igjen, tørke over med avfetting eller litt tynner. tørke Over med en tak rag rett før lakkering.
http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Epoksyprimer-30623
grunnet med denne epoxy Primeren ( hovedsakelig for å lukke den gammle Lakken Slik at den ikke skal reagere med den nye lakken)
pusse lett over primeren
lakkere med denne
http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretan-36532/ denne lakken blir blank og fin
om da ikke har utstyr til å lakke( sprøyte, Kompressor, lokale.. osv ), så blir det nok rimelig greit resultat med rulle også.
billig sprayboks fra biltema vil jeg råde deg til å holde deg langt unna.


Sent from my GT-N8010 using Tapatalk 2
 
Lakket et kjøleskap med 2 bokser Biltema matt svart hobbymaling. sitter som bare det. vil fraråde deg å slipe skapet, med mindre det ikke er noe som trenger å pusses ned. en god vask med aceton holder lenge.
 

Vedlegg

  • 60746_10151039919737027_312468415_n.jpg
    60746_10151039919737027_312468415_n.jpg
    34,9 KB · Sett: 458
Funker bra å vaske med aceton før lakkering ja. Men det er kraftige saker, så du bør stå på et luftig sted.
 
nordtvedt skrev:
Lakket et kjøleskap med 2 bokser Biltema matt svart hobbymaling. sitter som bare det. vil fraråde deg å slipe skapet, med mindre det ikke er noe som trenger å pusses ned. en god vask med aceton holder lenge.

Dette så veldig bra ut.
Hva om noe gjorde du med gummi"pakkningen" i døra? Lot du den være hvit eller byttet du den ut eller hva?
Har du noen tips om hva jeg evt. kan gjøre med den?
 
Tilbake
Topp