Lallemand Diamond vs Brewly 34/70

Reinhard10

Norbrygg-medlem
Lallemand Diamond vs Brewly 34/70, brygget 31.10.21

I siste kvartal av fjoråret hadde vi lange diskusjoner rundt de to gjærene Lallemand Diamond og Brewly 34/70.

@Vladimir foreslo Diamond som en god erstatning for Fermentis W34/70. Han hadde kontaktet Lallemand med spørsmål om Diamonds opprinnelse og fikk som svar at den var veldig nær, men ikke identisk med Fermentis W34/70.

@Kloakk hadde brukt Brewly 34/70 og var så fornøyd med resultatet at han bestillte store mengder fra den svenske produsenten som han gjerne ville videreselge til oss for kostpris slik at vi også kunne få prøve. Jeg lovet ham en tilbakemelding på forumet.

Jeg bestemte meg derfor å brygge en 50 liters split-batch hvor vørteren er fordelt i 2 x 25 liters gjæringskar for å se hvor stor forskjellen var mellom Diamond og Brewly.

Starter
Jeg laget en starter av 2 pakker tørrgjær av hver gjærtype i 2.5 liter. Dette gir hver starter ca 550 billion celler ifølge Brewer's friend som er nok for hvert brygg. Standard prosess er som følger: Spraymalt og gjærnæring kokes i en 5-liters kolbe i 20 minutter og kjøles deretter ned til ca 30C. Gjær tilsettes og kolben settes på røreren. Starteren står på røreren fra ca 1300 til 2300. Deretter slås røren av da jeg ikke liker å ha den gående igjennom natten uten tilsyn. Normalt er gjæringen ferdig i løpet av 24 timer og settes deretter kaldt. Starteren blir dekantert for overflødig væske rett før de ble tilført gjæringskaret.

Siden dette var en split batch hvor jeg ønsker å sammenligne disse to gjærtypen var målet å ha samme forhold for begge. Jeg har kun en rører så starterne ble laget med en dags mellomrom. Diamond ble laget først og Brewly dagen etter.

Selve bryggingen startet dagen etter at starterne hadde stått kaldt i henholdsvis 24 og 48 timer. Brewly var den som kun fikk 24 timer. Gjæren var med andre ord meget fersk og vital.

Brygging
Jeg valgte å lage en Tsjekkisk pils for dette er en øltype jeg har brygget i mange år. Det er et øl jeg er ganske godt kjent med og bryggeprosessen er godt innarbeidet. I de første årene brukte jeg Fermentis 34/70, men da flytende gjær ble tilgjengelig gikk jeg over til wlp830.

Ølet har følgende oppskrift:
OG: 1052,
FG: 1010
IBU: 35
2-trinns meskesjema: 62C i 60 min og 70C i 30 min

91% Barke Pilsnermalt
3% Carapils
3% Melanoidin
3% Flaket hvete

Vannet i Asker er forholdsvis blødt så jeg brukte små mineraltilsetninger: 2.5g Kalsiumklorid og 2.5g Gypsum i 25 liter meskevann og 5 gram av hver i 50 liter skyllevann. I tillegg brukte jeg 2 ml Fosforsyre i 25 liter meskevann og 1 ml forforsyre i 50 liter skyllevann.

90 minutters koking med følgende tilsetninger:
- 70g Northern Brewer @ 75 min
- 50g Saaz @ 30 min
- 50g Saaz @ 2 min
- 2 tsp Gjærnæring og 1 stk Whirlfloc tablett @ 10 min
Vørteren fikk øksygen i 90 sekunder før gjæren ble tilført.

En liten kuriositet. Jeg har brukt Beersmith siden den ble tilgjengelig og føler meg ganske så komfortabel med den. Siden Brewfather er blitt veldig populær la jeg inn oppskriften for dette ølet i den og ble overrasket over forskjellene. Beersmith gir meg følgende: Effficiency=70%, OG=1052 og IBU=34.4. Brewfather gir meg Efficiency=72%, OG=1046 og IBU=43. Faktiske OG målinger gav 1054 (preboil). Smaksmessig er IBU nærmere 34 enn 43.

Gjæring
Gjæret ved 10C. En liten termoregulert ovn sørget for stabil temperatur. Brygget fikk tilsatt gjær og oksygen kl 1700 på bryggedagen. Da jeg sjekket neste morgen så jeg aktivitet i begge karene.
Første SG måling ble tatt etter 11 dager. Da var Diamond SG 1020 og Brewly SG 1031. Brewly hadde litt gjær flytende på overflaten, men ble ristet noe for å bringe gjær tilbake i suspension. Det virker som Brewly gjæren tar litt mer tid før den kommer i gang. Begge bryggene ble flyttet til et rom med 16C for en Diacetyl rest når de nådde 1020.

Diamond ble ferdig etter 16 dager. Brewly tok 3 uker. Begge karener sto i samme rom og skulle derfor ha samme forhold under gjæringen, men som andre har erfart så jobber Brewly saktere, men når målet til slutt.

Lallemand Diamond endte på 1008 og Brewly på 1009. Jeg ventet noen dager til SG hadde stabilisert og flyttet så gjæringskaret til garasje med temperatur under 5C. Her sto det en uke før flasking/fating.

Lagring
Min split batch av Diamond og Brewly ble fatet 26/11 og resten gikk på flasker 27.11. 9 liter av hver type på fat og resten i flasker.
Begge ølene var uklare ved fating/flasking. Både flasker og fat fikk modne til over nyttår før smaking.

Smaking
Begge øl ble prøvd av meg, mine to sønner og en venn. Untatt meg er de tre andre i slutten av 30-årene/begynnelsen av 40-årene med gode smaksløker og godt bevandret i de ølene jeg brygger. Begge ølene ble smakt 2 ganger 9.1 og 16.1 Ølene var fremdeles noe uklare.

Brewly:
Et godt øl, ganske så bitter, men ikke så bitter at smaksløkene reagerer. Det er en god ettersmak, med hint av noe gjær. Veldig frisk, men fremdeles et ungt øl.

Diamond:
Bløtere i munnen enn Brewly. Ved første smak likte vi Brewly bedre. Mindre bittert øl, men langt fra søtt. En noe syrligere ettersmak høyt i ganen. Litt fruktsmak og muligens noe mindre karbonert enn Brewly. Denne syrlige/fruktige ettersmaken er også noe @Vladimir har bemerket med denne gjæren når ølet har en sen humletilsetning.
 
Tilbake
Topp