Finn Berger
Moderator
Hørte meg gjennom denne i løpet av dagens flaskeøkt. Mye av den er bare relevant for bryggerier, som er den gruppa den henvender seg til. Det beste er det som sies til slutt, om gjærnæring - sjøl om han ikke kommer med noe nytt. Et minus der er at han ikke nevner at sink må tilsettes i vørteren sammen med gjæren, og altså ikke under kok.Forøvrig har Escarpment labs flere interessante kurs på YouTube om gjær, jeg likte disse godt
Det blir forøvrig påstått at gjæren trenger oksygen for å bygge opp glykogenlagrene. Jeg forsto det som at det gjaldt det oksygenet som blir tilsatt ved starten av gjæringa. Det stemmer ikke. Gjæren bruker av glykogenlagrene for å skaffe energi til syntetiseringa av steroler og lipider i startfasen. Disse lagrene må den være utstyrt med når vi pitcher den. Lagrene tømmes derfor i den første delen av gjæringsprosessen, og så bygger gjæren dem opp igjen i forberedelsen til den nye dvaletilstanden i det gjæringa går mot slutten.
Når vi så lagrer gjæren, er det viktig å skjerme den mot oksygen, fordi oksygenet vil trigge metabolismen til gjæren, og den vil da måtte ta av glykogenllagrene, som altså er viktige i startfasen av gjæringsprosessen.
Sorry, dette er off topic, men det måtte nesten sies.