Lallemand LalBrew House Ale

Gjærer Barley Wine (1.133 OG) nå med House Ale.

På dag 2 kan jeg nå ihvertfall si at den gjærer pent og pyntelig!

Jeg regnte nå med at det skulle ta litt av med såpass høy OG, men med 18°C temp kontroll så putrer den kontrollert avgårde. Hadde greid meg med 30L Allrounder ser det ut for men tok 60L Allrounder tanken sånn i tilfelle, orker ikke vaskejobb :p

På grunn av ekstremt høy OG så rehydrerte jeg gjæren, blandet så den rehydrerte slurryen med 50% vørter for å venne gjæren trinnvis til høy OG, tilsatte sink og Fermaid O så håper jeg å se hva denne gjæren greier av maks alkohol % før den kneler, tvi tvi :)

Vis vedlegget 74833

Oioi, House Ale har vært på jobb! :p

IMG_8575.jpeg

CO2 blir slått ut igjennom kaffefilter ja :)

Nerd er positivt @msevland, så takk ;)
Hvor mye påvirker kullsyra målingene?

Jeg tenker at gitt at du har 2,5-2,7 volumes CO2, så vil vel påvirkninga være nokså konstant. Så om du bare etbablerer en standard, kan du spare miljøet for mange bortkasta kaffefiltre? Og hjelpe oss som har ofra liv og helse på en espressomaskin;)?

Hvor mye påvirker kullsyra målingene?

Jeg tenker at gitt at du har 2,5-2,7 volumes CO2, så vil vel påvirkninga være nokså konstant. Så om du bare etbablerer en standard, kan du spare miljøet for mange bortkasta kaffefiltre? Og hjelpe oss som har ofra liv og helse på en espressomaskin;)?
Det har jeg desverre ikke svaret på da jeg oftest måler FG på halvkarbonert øl og ikke ferdigkarbonert. Jeg spunder helt på slutten for å enkelt se når ølet er ferdig, og for å få litt gratis karbonering, men aldri høyr nok til fyll karbonering.

Oftest snurrer jeg bare på hydrometeret i prøven noen ganger i forbifarten for å få ut CO2. Her ble det kaffefilter for dette er det sterkeste jeg hsr brygget, og rekorder krever presise data :p

Tilbake
Topp