Lambic-forsøk

Gard

Noen innspill på denne oppskriften (litt ambisiøst, men fryktelig gøy å planlegge/drømme seg bort)?

Lambic-forsøk - oppskrift basert på flere ulike ekstrakt og all grain-oppskrifter på nettet. Volum til gjæring: 8 liter.

Ingredienser

* WLP510 Bastogne Belgian Ale - må lage 1 liter starter to dager i forveien
* 300 g Torrified wheat (knust)
* 300 g lys hvetemalt (knust)
* 300 g pilsnermalt (knust) - de tre første maltene legges i tre separate meskeposer og varmes opp med 7 liter vann til 77 grader. Temperaturen holdes i 15 min før posene tas ut.
* 1 kg hvete-maltekstrakt (medium) - tilsettes vørteren etter at meskeposen er fjernet, vannet bringes i kok (skal koke livlig i 90 min)
* 30 g Cascade humle (blomst) - N.B. humlen må være tørket (50 grader varmluftovn og åpen dør) for å etterlikne lambichumle - tilsettes ved 90 min.
* 100 g maltodextrin - tilsettes ved 30 min

Etter 90 min koking (beregner 1 liter fordamping) tilsettes to liter kokt, kaldt vann og kjelen settes på kjøkkenbenken med lokket på gløtt i nærheten av åpent vindu over natten.
Dagen etter koking helles vørteren over i glassballong/gjæringskar og et stykke eik (1x2x10 cm) tilsettes ballongen før gjærstarteren tilsettes.
Etter to-tre ukers gjæring ved 15-20 grader måles SG, når denne er kommet under 1025 tilsettes ny gjær: WLP655 Belgian Sour Mix og gjærnæring (kan også vurdere å tilsette ett rør WLP653 Brettanomyces lambicus [spesialbestilling]).
Lambicen skal etter dette gjære videre mørkt og ikke under 10 grader i minst 18 måneder.

Data beregnet via Haandbryg.dk (usikker på verdiene pga erstatning av ingredienser og tørking av humle, regner med vesentlig lavere IBU)
OG:105
FG:
Alcohol:5.6 % by vol.
Colour:11
EBC (Golden)
Bitterness:23 IBU
BU/GU:0.4

Det har jeg fått med meg, men ved tørking av humle i varmluftsovn på 50 grader over ?? timer vil vel bitterheten gå ut av humlen?

Jeg ville heler ha gått for en fersk kontinental humle og siktet på 5-10 ibu. Med "bakt" Cascade vil du antakelig tilsette ganske store mengder oksiderte humlekomponenter, noe som ikke nødvendigvis vil være særlig heldig. Det er heller ikke nødvendig å lage starter til slikt øl, egentlig.

Skal brygge "lambic" selv til tirsdag.:)

Meskingen bør ikke foregå på 77 C. Der bør du sikte deg inn på 67 grader, og holde det lenger enn 15 min også. 30-60 min er vel tilstrekkelig å få utbytten du leter etter.

Tilbake
Topp