Siden jeg hørte Basic Brewing-episodene om Solera-brygging (2009 og 2012, søk etter solera) med Michael Tonsmeire og Nathan Zeender for noen år siden har jeg hatt lyst til å gjøre et lignende prosjekt selv. Nå er 30-liters glassballong i hus klar for å fylles, og i romjula blir det brygging.
Planen er som følger:
Planen er som følger:
- Maltsammensetning: 60% pilsmalt, 40% flaket hvete, kanskje 500g munich etter inspirasjon fra Gahr's surøl-artikkel i medlemsseksjonen
- Dobbeltmesking på Speidel 20l for å få til et (utvannet) volum på 35 liter (litt margin og rom for bunnfall) med OG 1.058
- Meskeskjema: 55 °C i 15 min., 68 °C i 45 min., 78 °C i 5 min. Skylling med vann på 88 grader for å dra ut ekstra dekstriner og ukonvertert stivelse, samt tanniner
- Lav-alfa bitterhumle til 5 IBU
- Kjøler til 20 grader, god tid til bunnfelling for å få med lite trub
- Oksygenerer som vanlig (ren oksygen 1l/min 60 sekunder) (?)
- Plasserer glassballongen i klesskapet på soverommet vårt som holder 17-18 grader nå på vinteren og sikkert for det meste litt over 20 på sommeren.
- Pitcher et rør WLP-655 Sour Mix I, og la stå i primærgjæringskaret
- Neste romjul: tapper av 15 eller 20 liter og erstatter med fersk vørter
- Hvert andre år? Tapper ut alt innholdet og fjerner bunnfall før tilsetting av ny fersk vørter og kanskje et rør fersk gjær. Denne operasjonen introduserer litt ekstra oksygen til ølet, men det er kanskje en ok timing i forbindelse med ny saccharomyces-primærgjæring.