Lang gjæringstid på brown ale

Har en dunk med brown ale som i morgen har stått til gjæring i tre uker og fremdeles er aktiv, noe jeg synes er lang tid. Oppskriften jeg brukte inneholdt 400 gr lys sirup, og gjæren jeg brukte var en pose nottingham tørrgjær. Brygget har stått i en temperatur mellom 18 og 19 grader i rommet, temperaturen i vørteren var oppe i 21 grader på det høyeste de første dagene av gjæringsprosessen. Satte dunken inn i et rom på 22 grader i går kveld, og sjekket i morges og det var en liten økning i aktiviteten i gjærlåsen, ca 30 sek mellom "ploppene" mot 45 sek før jeg satt dunken varmere. Har tidligere erfart at denne gjæra ikke har samme "trykket" under stormgjæringa som andre alegjær, og at den gjærer godt ut. Kan dette være årsaken sammen med det tilsatte sirupen at gjæringa har tatt lang tid? Tok en titt ned i dunken i går, og det var kun noen små bobler/skumflak på overflaten, samt at den luktet helt ok. Blir dette bra, eller......?

Kjell Arne
 
Ta målinger og hvis ikke FG endrer seg over tid er det nok ferdig. Aktiviteten kan skyldes temperaturendringer.
 
Skal følge med om FG forandrer seg. Ser at aktiviteten har avtatt noe fra i morges, så det ordner seg nok.
 
Akkurat dette med plopping i gjærlåsen kan du bare glemme først som sist. Det er absolutt ingen indikator på videre gjæring i brygget. Har brygget stått 3 uker vil ploppingen mest sannsynlig bare være co2 som unslipper og indikerer ikke at brygget fortsatt gjærer.
 
Tilbake
Topp