Lav FG?

Kristoffer

Norbrygg-medlem
Prøvde meg på et sett med Coopers Stout i dag. Tilsatte 1100 gram maltekstrakt. noe som skulle tilsi en alkoholprosent på rundt 4,5.
Men når jeg målte FG (har forstått det slik at dette oechslevekten før gjæring) til 32 i 28 grader, noe som tilsier rundt 34 i 20 grader.
Hvis jeg gjærer denne helt ut (regner med at den stopper ved rundt 8) så vil ikke dette være mer enn 3,4%.

Noen som har en forklaring?

For ordens skyld: FG=final gravity, altså måling tatt etter at gjæringen er over. OG=original gravity, altså målingen tatt før gjæren tilsettes.

Hvor mye ekstrakt var det i settet før du tilsatte mer? 1,8 kg? Det du hadde i i tillegg, var det flytende eller tørr ekstrakt? Og ikke minst, hva var det totale vørtervolumet ditt? Enklere å peke på eventuelle årsaker om man vet litt mer. Alle disse faktorene kan spille inn. Litt kjedelig når ting ikke går som det skal, men du får sikkert et ok øl likevel. Kall det en mild i stedet!

Da vet jeg det, takk ;)

Det var 1,7 kg ekstrakt i før, flytende. Det jeg tilsatte var også flytende, Moss Maltekstrakt. Totale vørtervolumet er 23 liter.

Altså, totalt 1,7 + 1,1 = 2,8 liter flytende ekstrakt i tilsammen 23 liter gir en OG på circa 1.031. Ifølge www.beercalc.dk (som jeg brukte for å beregne dette) får man da en alk på 3,3% og en FG (Final Gravity) på 1.008.

Hadde du brukt sukker i stedet så hadde ølet blitt sterkere siden det ville ha gjæret helt ut. Uansett, til en neste gang anbefaler jeg å bruke ca 0,5 kg maltekstrakt og 0,5 kg sukker og en mindre total mengde øl, f eks 19 liter. Da blir det nok sterkere uten å ende opp altfor søt.

Selvfølgelig vil man jo égentlig anbefale full malt mesking og brygging, men det kan hende du vil ta det litt senere ;).

Tilbake
Topp