Lav FG

Ola75

Jeg ser at det har vært diskusjoner om hvor lav FG kan bli, men er det normalt at den er utenfor skalaen?
Bryggingen av ølet, en IPA var det så som så med. Det ble for mye vann ved skylling og OG havnet på 1030. Dessuten klarte jeg å hive oppi to pakker med tørrgjær..
IMG_20161114_133014.jpg

Test det gjerne i vann da. Skal da gi tetthet på 1000. Om du finner ut feilmarginen på hydrometeret kan du regne ut hva OG egentlig var.

Det er kjøpt på Europris, sikkert fire år gammelt nå og vært med på ca 25 brygg. Men det er bare det siste brygget jeg har fått et slikt resultat... Så det er sikkert på tide på skaffe meg et nytt...

Det er kjøpt på Europris, sikkert fire år gammelt nå og vært med på ca 25 brygg. Men det er bare det siste brygget jeg har fått et slikt resultat... Så det er sikkert på tide på skaffe meg et nytt...

Jeg forventet faktisk et europris-svar. Vært gjennom to slike selv. Bare søppel.

Ja. og evt at "beer" skal være mellom den og den SG'en. Men det er egentlig irrelevant så lenge skalaen stemmer. Jeg hadde et hvor 1.000 var off ifht rent vann, tenkte jeg bare kunne kompensere, men neida, for skalaen var ikke linjær. Skaffet meg et lab-grade hydrometer med høy oppløsning like etter. Det kostet ca $19 da, men nå ser jeg at de har gått opp til over $40.

"standard" hydrometer fra bryggebebutikker bør være safe. De legger litt mer flid i å kjøpe hydrometere som fungerer., enn Europris. Stevenson & Reeves som f.eks BS selger er helt greie. De er generiske/Rebrands, men er kjempebillige og duger forsåvidt, selv om skalaen er like knøttliten som andre "vanlige" hydrometere. Mitt har et lite offset på 0.5 eller så. Men det er i det minste linjært.

Hvilken temperatur målte du OG i? Væske har høyere tetthet ved lav temperatur og vil derfor gi en feilaktig lav måling (OG). Vet nå ikke om det skal ha så mye å si, men kan være en faktor.

Problemet i mitt tilfelle er nok at papiret inni med skalaen har løsnet og falt ned. Kjøpte nytt hos Garo Brygg, en lokal godtebutikk for oss hjemmebryggere, og ser med en gang at det er stor kvalitetsforskjell på de to.

Tilbake
Topp