Lav meskeeffektivitet

Du sitter igjen med ganske mye sukker i mesken etter så lite skylling. Vil tro det er årsaken til lav meskeeffekt.
35-40 liter meskevann og 23-18 liter skyllevann gir en helt annen utvasking av mesken.

Den var akkurat 1.041 før jeg hadde i 4 liter skyllevann, da gikk den ned til 1.038. Kokte 17 minutter så var den 1.041 igjen. Nå er det 50 liter i gryta etter 30 minutt kok. Brewfather sier 49 liter etter kok, da treffer det bedre enn sist gang, men det mangler vel litt.
Speidelen har en lei tendens til å grave kanaler i mesken, det er noe nytt den har begynt med, før var det bare hveteølen jeg slet med det på.
Det er vel kanalene som kødder det til, men hvorfor de kommer skulle jeg gjerne visst.
Hmm. Nå vet ikke jeg hvor mye du starta kokingen med. En halvtime kanskje vekk et par liter, så om du starta med (52-4=48) liter før skylling har du ikke fått stort ut av skyllinga. SG skal ikke endres så mye ved skyllingen. Har du problemer med kanaler kan en løsning være å stoppe pumpa før meskeslutt, røre godt og la det stå 10 min før de starter skyllingen.

Ja jeg er enig i at det er lite skyllevann, men det er så irriterende at det har virket bra før. Jeg kan endre dette på neste brygg. Bruker du Speidel ?

Tilbake
Topp