Lav OG. Tørrekstrakt

Sebak

Hei, jeg er helt ny på forumet, og helt fersk når det kommer til ølbrygging.
Jeg har nå 2 batcher med øl stående. 1 på flasker, og 1 på gjæring.

Den første jeg laget, en Amerikansk IPA, er laget av tørrekstrakt kjøpt hos Vestbrygg i Bergen.
Der føler jeg at alt var gjort riktig, jeg smakte på den før den ble flasket, og det smakte godt.
I morgen skal jeg smake den fra flasken for første gang, veldig spent!

Men nå på lørdag skulle jeg lage min andre øl, også tørrekstrakt, kjøpt hos Vestbrygg.
Det var 7 Fjell sin Vinter.

Der har noe gått galt.... Men siden jeg er såpass uerfaren som jeg er, så vet jeg ikke hva som er feil, om den er ødelagt osv.
Derfor håper jeg at noen her kan hjelpe meg :)

Jeg fulgte oppskriften, og alle retningslinjene som er for ekstraktbrygging.
Men når det kokte opp så kokte det litt over, det gjorde det 3 ganger, så noe svinn ble det.
Når jeg helte alt over i gjæringsfatet (etter å ha kjølt ned) så fylte jeg også  på med vann. Oppskriften sier vel 22-25L, jeg fylte opp til litt over 25...
Så helte jeg gjær oppi FØR jeg leste av OG.

Problemet er som følger: OG skulle vært 1.068, men hvis jeg har lest riktig så er den bare 1.032....
Temperaturen når jeg målte var ca 20 grader som det skal være.

Hvorfor er OG så lav ? Pga det kokte over ? Pga for mye vann? Fordi gjæren kom oppi før jeg leste av (det tror jeg ikke, men jeg er nybegynner, så jeg vet ikke så mye foreløpig )?
Er ølen nå ødelagt ? Er det vits å vente på at den skal bli ferdig for å se ?

Setter stor pris på svar!

Med vennlig hilsen en fersk og ung ølbrygger

Er du helt sikker på at det ikke var allgrain-ølsett? Når jeg sjekker vestbrygg så står 7 Fjell Vinter som allgrain og ikke under ekstrakt. (bare for å ha dekket det mest banale)

Ikke noe problem å måle OG etter gjær er tilsatt (så lenge den ikke har startet å gjære da selvfølgelig).
Helt du sikker på at du leste av korrekt?

Ser mest ut som om du enten har glemt å ha i en del av maltekstrakten eller har blingset på målinga.

Det skal ha kokt over ganske mye for å gå fra 1,068 til 1,032, så det tror jeg ikke.

Ølet er nok ikke ødelagt, det blir vel ikke helt som planlagt, men øl blir det:) Vent og se.

Takk for tilbakemelding.
Vestbrygg kan lage alle oppskriftene med tørrmalt :)
Koster 100,- ekstra.

Forhåpentligvis har jeg lest feil, jeg skal se på det når jeg kommer hjem fra jobb i kveld.

Kanskje du ikke har fått blandet vørteren og det tilsatte vannet godt nok før du tok prøve?
Nå har det vel begynt å gjære så det medfører nok også en ny usikkerhet for nye målinger.

Jens Kristian: Det var et godt poeng, for jeg tok prøve etter å ha helt i vannet uten å røre.
Jeg får ta dette som en lærdom.
Forhåpentligvis blir det øl ut av det :)

Hei,

Nå har ølet stått og gjæret i 10 dager.
Jeg tok en prøve i går, hadde F.G. på 1020 (skal være 1015 iflg oppskrift).
Det smakte godt.
Så da har det vel gått greit da ?
Lar det stå noen dager til foreløpig for å se

Tilbake
Topp