Lav utgjæring

God kveld. Flasket 25 av 50 liter pilsner idag. Det var noe lav utnyttelse pga kluss med meskingen i starten, så OG var 1045. Det har nå stått i 3 uker nøyaktig med ca romtemp på 8 grader, +/- 1-2 grader. Men da jeg målte FG idag var denne bare nede på ca 1025. Dette var jo veldig høyt. Er det noe jeg kan gjøre med de siste 25 literne for å få ned denne, i romtemp noen dager? Det var ca 1 cm tykt bunnfall, og pilsen smakte og luktet meget lovende. Brukte 9-10 gram gjær(S-23) pr 10 liter. Og for neste gang hva kan være grunnen til at den ligger så høyt? er det pga lav utnyttelse i starten?

Mvh, fornøyd brygger, men dessverre av lettøl.

Er det all-grain eller ekstrakt du brukte. hva var oppskriften? "edit: ser at det er all grain"  :doh:

Hva var meske temperaturene iogmed kluss??

Å du skriver 8°c +\- 1-23 grader-- det betyr at du kan ha hatt nede i 6°C under gjæringen. Å det er nok litt vell lavt for en pils..

Du kan prøve å øke temperaturen på de gjenværende 25 litrene for å se om det skjer noe.

En lettere medtode er å ta ut noen dl av øllet. sett de varmt (15-20°) et par-tre dager, og så mål på nytt. Da burde du få en indikasjon på hvor langt ned den KAN gjære.

HUSK RENSLIGHET :ilike:

Takk for svaret

Angående temp under mesking; skulle stegmeske, første på 52 grader, men brukte litt for mye vann slik at når jeg skulle røre inn kokende vann kom jeg ikke opp i mere enn 64 grader før det ble for mye vann, skulle opp til 67. Men tror ikke dette er noen krise, men det ble vel ikke så mye alfa-amylase.

Smart ide med litt av brygget i høy temp for å sjekke mulig nedgjæring. Hvis det viser seg at det kan gjæres videre ned. Hvor varmt kan jeg sette det uten at det dannes usmak?

Lars Erik

Det burde ikke utvikles noe usmaker om du flytter den til 12-15 grader. Det meste av gjæringen er uansett gjort. Med så lav meske temp som 64° så burde du kommet ned til 1015 eller deromkring.

Jeg skal ikke utale meg om mengden gjær du brukte, eller ferskheten av den. men den, samt for lite lufting KAN medføre en dårligere utgjæring.

Skjønner, takker for det. Skal brygge igjen til uka, så da blir det mere lufting, tror nok den var litt for dårlig ::) Bruker du noe utstyr(visp for drill etc) eller bare rører du inn luft med sleiv eller lignende?

Lars Erik skrev:
Skjønner, takker for det. Skal brygge igjen til uka, så da blir det mere lufting, tror nok den var litt for dårlig ::) Bruker du noe utstyr(visp for drill etc) eller bare rører du inn luft med sleiv eller lignende?

Neida. vi rister dunken som bare Faen :laas:  ;D , husk. hold noe VELDIG rent over hullet i lokket.

Det er MANGE andre metoder for lufting, men på små volum så er nok risting i 45-60 sekunder det enkleste OG BILLIGSTE :yes:

Supre saker. Da prøver vi det neste gang. Men til tross for lav utgjæring smakte det altså urovekkende godt etter 3 uker på bøtta, så smaken skal nok bli super om en måned eller to :biersmile:

8 grader er ganske lav temp, mtp at temp. kunne krøpet lavere. Det er ikke umulig å gjære så lavt med Saflager, men da bør man bruke 2 poser istedenfor 1 og beregne mer tid. Forslag til løsning: Sett den en uke på 12-15 grader som Torga sier.  

En sjekkliste til neste gang:
- Rehydrerte du gjæren/ brukte du nok/ frisk gjær?
- Oksygenerte du vørteren tilstrekkelig?
- Mesket du lang nok tid ved riktig temperatur? (90 min mesking ved lavere mesketemperatur)
- Husket du en "diacetyl-rest" på slutten av gjæringen?
- Passet du på temperaturen? (Begynn heller kaldt og øk temp. mot slutten, aldri motsatt)

Skjønner, takk for tipsene :amen: Skal øke tempen litt gradvis noen dager opp mot 15 grader. Er veldig lite aktivitet nå. 1 klukk pr min ca. Tror nok den største lærdommen er å lufte ølet mere neste gang, siden gjæren var rehydrert, jeg mesket i ca 100 minutter, men siden gjæringstemperaturen har vært lav som du sier skal jeg øke den et par grader til neste brygg som blir med samme gjære. 48 gram tørr gjær til 50 liter ble kanskje litt lite, men tenkte siden det skulle stå i 3 uker skulle det holde.

Den er god

Lars Erik skrev:
Det har nå stått i 3 uker nøyaktig med ca romtemp på 8 grader, ± 1-2 grader. Men da jeg målte FG idag var denne bare nede på ca 1025. Dette var jo veldig høyt.

Sjekket du FG med en temp på 20 °C? Dette kan ha en del å si ettersom hydrometeret er kalibrert å vise riktig ved 20 °C.

Tilbake
Topp