lav utnyttelse

Bjørn k

Norbrygg-medlem
er nett ferdig med ein bryggekveld..og prøvde og lage eit øl av maizena og pilsner malt!!???
men når jeg var ferdig skylle mesken satt jeg igjenn med ein brix på 10 og sg på 1.038!!med refraktometer.. to trinns mesk..1 time på 57 C og ein time på 67 c..disse var stabile under heile mesketida!!
jeg synest dette er veldig lavt..og dette er noe som hender meg hver gang..den er stort sett veldig lav!!!hva er det som er grunnen til dette?? er kornet malt for fint???er det feil temperatur når eg skyller?? at temperaturen blir for lav når den blir helt over malten??den lå på 67-69 C ..men i karet jeg helte det oppi var den helt nede i 49-50 C ???er ganske fersk i brygginga..mitt 5 brygg i kveld..
Håper noen kan gi meg noen tips om hva som kan være årsaken når dette skjer flere ganger!!???

Måten vi gjør det på: Prinsipp partiskylling

Vi bruker en Quart Coleman extreme kjøleboks med sil-maifoil

Vi varmer opp meske vannet til et par grader mer en vi trenger, og heller det så i mesketanken. Overskuddsvarmen brukes til å varme opp boksen. Etter at temperaturen i vannet er stabil. Da har vi i kornet og blander kraftig. (unngå å dra inn luft)

Etter en time mesking, så siler vi av vørter fra mesketank, og tilsetter samme mengde som vi tappet av med kokende vann og blander godt. Vi oppnår da en  ut-mesking på ca 76-78°c. lar stå i 10 min og  tapper av for andre gang. Tilsetter sammen mengde vann, men da ved max 78°c. venter ca 5 min, og siler av. Dette gjør vi to ganger.

Utbytte ligger da på rundt 85% (over 90% flere ganger)

Må si jeg er veeeldig usikker på bruken av maizena... :attevar:

Kan du forklare hele meske prosessen din steg for steg?

jeg bruker ikkje kjøleboks..har 30 liters panne med sil i bunn og varmer opp vann slik at det blir ca 28 liter..siden det forsvinner ein del ved koking og gjæring..
først varmer eg opp vann!! 2,5 til tre liter pr kg malt.. så måler eg opp malten og knuser den i corona kvern..slik at mest mulig er knust..men ikkje til mjøl. grovt hakket så godt det går ann og få det..når vannet har nådd ein temperatur på på 75 grader heller eg kornet oppi.tar panna vekk fra platene..da får eg ein mesketemperatur på rund 65 til 68..visst den er for lav..har eg ferdig varmt vann som eg heller oppi og får det til 67 grader.rører omm for og fordele og gjøre alt malt våt osv...pakker panna godt inn meg sovepose eller lignende..og lar det stå i 0,5 time vanligvis og rører litt oppi panna og måle temp.og så pakker eg den inn igjenn og lar den stå i 0,5 timer til..så skyller eg malten med oppvarmet vann som eg har klargjort, gjennom panna..sil og kuleventil i den.bruker lokk og helle vannet på..lar det renne forsiktig oppi eit litermål først, til vørteren er så klar som eg får den..så fyller eg på med vann til eg har rundt 27 + liter i ein gjær dunk..dette bruker eg vanligvis 1,5 time på..når dette er gjort heller eg oppi vørteren forsiktig oppi panna igjenn for ikkje og blande oksygen inn i vørteren...panna er nå rengjort og klar for koking..så tar eg ei måling av vørteren for måling SG ?? og så koker jeg vørteren i 1 time med humler med forskjellige steg..så kjøler eg ned med kjølespiral.. klarer og gå ned til 20 grader på 30 minutt..så gjær og dett var dett..eg klare ikkje og se hva eg gjer galt i forhold til boka!!!!men feilen må ligge ein plass siden SG er så lav..

Igjen. Slutt temperaturen bør opp mot 78°.  kan du varme opp mesken på slutten ??

Det er vanskelig å få et veldig høyt utbytte når du har begrenset kokekapasitet.

Du kan og prøve å ha en tykkere mesk, 2,3kg/liter, slik at du får skyllet mer??

Hvor mange kilo malt og maizena brukte du?

tror ikke du trenger 2 trinns mesking. Spar deg en time i bryggedagen, og bruke et steg. Når du er mer fortrolig med utstyret så kan du alltids stegmeske alt du klarer :)

p.s du burde og treffe ønsket meske temp mer nøyaktig enn ± 3°c

http://vk1od.net/calc/sg.htm en liten calc

eg fant ei oppskrift på nettet..ein som hadde vunnet ein pris for denne øla..i oppskrifta var det 4250gr pilsner malt og 200 gr maizena..
ok da skal eg prøve det.. .skal prøve 78 grader neste brygg!! men noen mener ein ikkje bør overstige 70 grader??f og 66-68 grader er det mest gunstige.??ja kan varme opp mesken på slutten om nødvendig..har 2500 w plater..

når jeg legger dine tall inn i Beer tools som

27 liter i gjæringsdunk  (Høres litt mye ut med tanke på 30 liters panne.)
4,25 kg pils malt
0,2 kg maizena (finner ikke det, så bruker flaket mais)

Alt i alt, så gir det med dine målinger et utbytte på 84% :jaha:

Jeg synes nå utbyttet ditt er så pass bra at du bør øke maltmengden for å få den OG du ønsker, litt mer enn 5 Kg, da er du kvitt en bekymring og kan konsentrere deg om ølet istedet :)

Oddvar Demmo skrev:
Jeg synes nå utbyttet ditt er så pass bra at du bør øke maltmengden for å få den OG du ønsker, litt mer enn 5 kg, da er du kvitt en bekymring og kan konsentrere deg om ølet istedet :)

EDIT:
Torga var før meg, men jeg tror vi var enige ?

Oddvar Demmo skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Jeg synes nå utbyttet ditt er så pass bra at du bør øke maltmengden for å få den OG du ønsker, litt mer enn 5 kg, da er du kvitt en bekymring og kan konsentrere deg om ølet istedet :)

EDIT:
Torga var før meg, men jeg tror vi var enige ?

:yes: :yes:

På Mac
Justerer du efficiency vil OG også varierer eller at du setter effisiecy så vil du se hva OG blir

Edit: men først må seff. malt og vannmengde legges inn.

Kansje Torga viser på vidusmaskiner hvis det er forskjell.

Vedlegg

• utnyttelse.jpg
    utnyttelse.jpg
    135,7 KB · Sett: 164
ja det er anerledes på min maskin..men eg får se litt på det og se om eg finner ut hva om blir rett!!  :jaha:

Oddvar Demmo skrev:
På Mac
Justerer du efficiency vil OG også varierer eller at du setter effisiecy så vil du se hva OG blir

Edit: men først må seff. malt og vannmengde legges inn.

kanskje Torga viser på vidusmaskiner hvis det er forskjell.

Samme sak hos meg

Ser og at jeg har lest feil på ditt innlegg. Du har 27 liter på KOK, ikke etter kok :roedme: Det gjør og at utbyttet ditt går ned til 75% med standard avdamping

Vedlegg

• beer tools.jpg
    374,2 KB · Sett: 146
Tilbake
Topp