Lavere alkoholprosent

Jeg har nå lagt 4 forskjellige IPA og de smaker bedre for hver gang. De siste 3 batchene var jeg veldig fornøyd med.

Sånn som det er nå lander jeg alltid på 8-8,5% prosent ifølge hydrometermålinger og det merkes godt etter å ha drukket 3-4 stk.

Jeg er ikke ute etter å bli så full som mulig, men har lyst å kose meg med ølet jeg lager. Det kan være at jeg har lav toleranse for alkohol. 5-5,5% hadde vært perfekt.

Kan dette oppnås uten å tynne ut ølet? Man kan jo alltids stoppe gjæringen tidligere, men det må vel gjøre noe med smaken? Ser for meg at det blir veldig søtt øl.
 
Reduser malt i oppskriften din kan være en ide til neste gang. Hva du kan gjøre for å få ned prosent på øl i gjærkaret er jeg sannelig ikke sikker på:)
 
Alkoholsmaken er med å balansere mot bitterheten i en god og sterk ipa (innbiller jeg meg). Reduserer du alkoholstyrken kan den fort bli litt ubalansert om du ikke kompenserer for dette på en eller annen måte. Enten ved å redusere bitterhumlen og/eller ved å meske på høyere temperatur (slik at du får et litt søtere øl som da tåler litt mer bitterhet) og bruke mer spesialmalt som etterlater mer ikke gjærbare sukkerarter (crystal?) i ølen.
 
Hei, takk for svar!

Problemet da er jo at malten også setter sin smak på ølet. Og jeg vil veldig gjerne beholde så mye som overhodet mulig av den gode smaken!
 
Øystein: Det kan være en god løsning med ikkegjærbare sukkerarter ja. Men jeg er litt redd for at ølet skal bli for søtt.

Hvilken alkoholprosent pleier dere å ende på?
 
Vi har en oppskrift som vi stadig har bygget på i forhold til humemengde :) Men vi har ikke laget den sterkere enn ca. 5,5. Dette skyldes at bryggeriapperatet (Beer Brew 30) som vi brygget på ikke klarte å lage sterkere øl (uten å gå ned på antall liter eller tilsette ekstrakt) ... knallharde prioriteringer der altså. Nå har vi bygget nytt bryggeri og skal klare å lage nok liter med høyere prosent :)

Vi bruker software (Brewmate) for å beregne antall liter, sukkerinnhold o.l.

Men jeg har ikke så voldsom mye erfaring med IPA. Kanskje du burde starte en ny tråd og spørre etter (eller søke etter) en oppskrift på en god IPA på rundt 5-5,5%. Fortell hvordan du brygger (ekstrakt eller korn) og hva slags humler du har brukt hittil og liker. Det er absolutt mulig å lage god IPA med lavere prosentstyrke. F.eks. http://www.bryggerstupet.no/?tag=batch-20 hvis du brygger med korn/allgrain. Den er i teksten omtalt som at den kommer til å bli ubalansert. Men denne IPA'en endte opp som ett av de aller beste ølene vi har laget og ble drukket opp alt for fort. Alkoholprosent i overkant av 5. Skal brygges igjen. Og igjen  :sikle
 
Har ikke peiling, men jeg spylte et brygg feil(fordi jeg ikke visste bedre) Malten jeg fikk tilsendt var ganske grovknust og det rant fort gjennom under meskingen. Nå jeg skulle spyle gikk det unna på 4-5min. Nok om det, men det resulterte i lav OG. Men det ble veldig godt og 3.9% Så kanskje gjøre samme "feil" Kverne grovt og spyle fort..? Øøhhh hmm...
 
Prøv deg på Epic Pale Ale. Rundt 5% alkohol, men en glimrende pale ale for IPA-elskere. Bitrere enn man skulle tro (ikke la deg lure av at den beregnes til 25 IBU, den smaker minst 50), og mye deilig Cascade-aroma. Få med deg podcasten også.
 
Tilbake
Topp