lavt utbytte/lav OG

Jani

Norbrygg-medlem
heisann

da har jeg akkurat satt mitt andre brygg til gjæring.  ble denne ferdig APA pakken fra olbrygging.no  http://www.olbrygging.no/products/american-pale-ale-apa
mesket med 25 liter vann på 65-68 grader i 60 min. va veldig vanskelig å holde jevn temperatur med BB30en syns jeg.  satt termostaten ned på 60 grader til slutt med tempen bare økte.

skyllet med 7 liter vann på 80 grader.

koketid 1 time.  derettter brukte jeg ca 25 min på å kjøle det ned til 20 grader.  lagde så en virvelstrøm med røreskjeen i 1 minutts tid og lot det stå i ca 1.5 time for at grums sko synke til bunn.

målte OG til 1058. dette var litt under det som stod at det skulle være (1060-1065).

ble ca 17 liter vørter i gjærkaret,  lå ca 4 liter ijgen i bunn av kokekjelen med dette lignet mer på tykk grøt enn rennendes vørter så jeg valgte å ikke ta det med i gjærigskaret. 

jeg syns det var ganske lite med 17 liter vørter.
i tillegg var jo OG litt lav, dette tyder vel på at jeg skyllet med litt for mye vann? men  hadde jeg skyllet med mindre hadde jeg jo endt opp med enda mindre vørter.

jeg resirkulrte nesten konstant under mesking og rørte litt av og til. kokte noe av tiden med lokket på og noe av tiden med lokket av.

noen ide om hva jeg kan ha gjort galt?
 
Lurar nesten på akuratt det samme. Endte opp med for lav OG i vørter, men har ikkje kokt den i ein halvanne time endå (utsette det til imorgo), vil kor mykje kan eg rekna med at OG stig?
Er det eit rekne stykke ein kan gå utifrå?

God kveld,

-Mari  :biersmile:
 
hei

noen som har noen formening om hva årsaken kan være til at at jeg fikk så lavt antall liter vørter samtidig som jeg fikk lav OG?  som nybegynner syns jeg dette virker litt motstridene og trodde at mye vørter ofte hang sammen med lav OG.

for detaljer se øverste post
 
Det er litt vanskelig å anslå hvor mye malt som var i pakken.  Men jeg ville brukt mindre vann til selve meskingen, og mere til skyllingen. Men det kan være andre løsn inger som er rett.
 
ok glemte å veie malten, men vil anslå det var en plass mellom 5 og 6 kg.  kan forsøke mindre meskevann og mer skyllevann nestegang
 
Vi har satte batch  #3 på BB30 igår med malt fra olbrygging.no
Jeg bruker haandbryg.dk for å fylle inn ingredienser og antall liter, og der kan man justere
effektiviteten på bryggeriet. Foreløpig ligger vi rundt 68%-70%, men det kan også
ha med hvor mang skaffer malten. Så det trenger ikke være bryggeriet og eller sirkulering si
skyld at vi ikke får skvisa ut nok av malten! :)
 
Aldri brukt en BB før. Men er det kontinuerlig eller partiskylling g det går i?

Hvis det er kontinuerlig så kan det være at det ble skylt for fort. Kontinuerlig skylling virker ved diffusjon. At sukkeret trekker fra væske/solids med høyt sukkerinnholdet til væske med la til sukkerinnhold. Dette tar tid. Du må bruke såpass lang tid på skylling en at sukkeret rekker å flytte seg til skyllevannet om renner igjennom.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Aldri brukt en BB før. Men er det kontinuerlig eller partiskylling g det går i?

Hvis det er kontinuerlig så kan det være at det ble skylt for fort. Kontinuerlig skylling virker ved diffusjon. At sukkeret trekker fra væske/solids med høyt sukkerinnholdet til væske med la til sukkerinnhold. Dette tar tid. Du må bruke såpass lang tid på skylling en at sukkeret rekker å flytte seg til skyllevannet om renner igjennom.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

heisann

har egentlig aldri helt forsått forskjellen på de to.  etter mesking setter jeg maltrøret oppå¨kokekaret og lar det renne av seg.  når det er såvidt det drypper fra maltrøret begynne jeg å helle skyllevannet over.  er jeg inne på noe? mener det var slik det stod i bruksanvisningen som fulgte med BB.

men skyllevannet får jo ikke vært lenge i kontakt med malten da, det renner jo rett gjennom
 
I går sleit vi faktisk mer at det ikke rant gjennom da sila i bunnen gikk tett.
Vi måtte fram med sleiva for å få åpna opp litt.
Det med hvor godt det renner gjennom har og sikkert med hvordan malten er malt!? Kanskje?

Vi har treft overraskende bra på OG'n de tre gangene vi har brygget :D
 
Tilbake
Topp