Lavt utbytte og lav OG sen gjæring

Hei jeg prøvde meg på 2 brygg nå på lørdag og jeg er veldig fersk når det gjelder maltbrygging og tidligere bare erfaring med Exstractbrygg så etter og samlet opp div utstyr for maltbrygging
så startet jeg med noen ferdig ølsett fra bryggeland http://bryggeland.no/malt-sett-five-o-clock-esb.html - http://bryggeland.no/malt-sett-the-potent-porter.html og jeg fulgte pakkevedlegget nøye i pakken så fulgte det med 2 typer tørrgjær en for dark ales og en for porter stout disse er da av type overgjær og som en litt små nervøs nybegynner var jeg veldig forsiktig under meskingen med og røre rundt så i følge pakkevedlegget på five o clock skulle OG vært 1062 og endte opp på 1053 og på porteren sto det i vedlegget at OG skulle bli 1052 og endte opp på 1042 så har helt tydelig gjort noe feil under bryggeprosessen om jeg har hat en for dårlig utskylling  eller rørt for lite i mesken? så jeg lurer i grunn på følgende bør jeg gi disse bryggene noe spraymalt? og en annen ting jeg bemerker meg i dag er at gjæringen virker ikke som det freser avgårde akkurat det ene brygget porter har det stoppet og ploppe helt i vannlåsen i dag det andre brygget plopper sånn midt på 3 kanskje rundt 15-25 plopp i min tempraturen på begge disse bryggene ligger på 22c har flyttet de på en kjøligere rom i dag siden disse bør vel ligge på rundt 18-22? beklager for evt skrive feil ;) sliter med Dysleksi så håper dere forstår hva jeg skriver ;) og at jeg har greid og beskrive prob så godt som mulig tok også og målte OG på porteren i dag siden den ikke lenger plopper og den ligger nå på 1023 så det har helt klart skjedde noe til tross for lite liv i vannlåsen men føler fortsatt det er tidlig med en sånn stopp da når dette brygget bare har stått i 3 dager og i følge pakkevedlegget skal det gjæres i 14 dager med en omstikking etter 7 dager er det nødvendig foresten?

ser fram til og høre fra dere :) 
 
Du har mest sannsynlig lavere effektivitet i bryggeriet ditt enn hva oppskriftsmakerene i bryggselv har operert med.

Hvor mange kg malt var det, og hvor mye vørter ble satt til gjæring?

Men du må for all del ikke tilsette mer spraymalt! Dette må kokes inn med resten av vørteren. At du bommet med OG skal du ikke bekymre deg for mye over, du får mindre alkohol i ølet, og kanskje en litt annen smak enn planlagt, men det blir mest sannsynlig et godt øl!

Aktivitet i vannlås er ingen god indikator på gjæring. Det høres for meg ut som at gjæringen går som den skal. 
 
Hei og takk for en så rask tilbakemelding i det første brygget five o clock som den nå kalles jeg antar dette er en type ale uten jeg er helt sikker ;) den fulgte det med 6050g malt og utbyttet mitt av vørter var 19 L og på porteren var det 5390g malt og fikk et utbytte på 21 L når det gjelder vannlåsen gjæringen så håpet jeg da litt på det er bare meg som urovekkende henger meg opp i plopp ;) 
 
Metoden jeg brukte tror jeg blir kalt Infusjonsmesk med parti skylling jeg varmet opp kjelen til 65c og la da til maltet rørte litt lett i mesken og lot mesken så og si være i fred i 60 min jeg rørte i mesken 2 ganger i løpet av de 60 min så løftet jeg da meskeinnsatsen ut og lot den renne av seg mens jeg da brukte en øse som jeg helte forsiktig over mesken jeg brukte da 14 l skyllevann på 75c som jeg øste over malten med små mellomrom i de neste 20-30min når meskingen var over så løftet jeg vekk innsatsen og lot den dryppe av seg i en kjele mens jeg da varmet opp vørteren for da starte koking :) og brukte samme metode på det andre brygget (porter) men i følge den oppskriften skulle meskingen være 90min og i løpet av de 90 min rørte jeg knapt mesken kanskje 3-4 ganger

og ja kanskje verdt og nevne vannmengen jeg varmet i kjelen til 65c var 19l og da varmet opp 14l skyllevann 75c
 
Hvilket bryggesystem er det du bruker? Jeg klarer ikke helt å se for meg meskeinnsatsen din...

Det skal ikke være nødvendig å røre så mye i mesken. 2 gang i løpet av meskeperioden høres fornuftig ut.

Jeg har samme meskemetode som deg, men bruker en kjølebag til å meske i. Jeg ligger på rundt 75% effektivitet, noe jeg er greit fornøyd med.
 
jeg bruker dette oppsette http://bryggeland.no/27-liter-pro-kjele-1-8kw-kran-programbar.html og så har jeg meskeinnsatsen fra brewster http://bryggeland.no/meskeinnsats-9-5-kg.html
så jeg mesket da direkte i bryggekjelen ;) og den kan da henge fint over kjelen under utskylling og denne innsatsen passer fint på de bryggekjelene selv den tilhører et annet system ;) under meskingen så brukte jeg ikke medfølgende lokk til kjelen aner ikke om det har noe og si? jeg valgte også og knuse malten selv med corona maltmøllen så vet ikke om jeg har fått et dårligere utbytte med min førstegangs knusing av malt :) jeg stilte den inn sånn jeg så kornet ble ganske grovt delt opp blitt fortalt av venner vi lager ikke mel :) så aner ikke om det også kan spille inn på utbytte mitt?
 
Også: du varmet vann til 65c og så hadde i malt? Da anslår jeg at du har mesket på en ca 60-61c. Det krever en del energi for å varme maltet fra romtemp til mesketemp. På 19 l vann og mesketemp 65, ville jeg varmet vannet til 71c, så har du maltet i og mesken blir da 65c. Du kan regne dette ut her:

http://www.brewersfriend.com/mash/
Godt mulig det er her svart på din manglende effektivitets% ligger.

Dersom kverningen ikke har blitt fin nok er det også en feilkilde. Det skal ikke bli pulver nei, men det skal knuses ganske bra.
 
ok =) tusen takk skal sjekke ut den siden du la ved :) og ja jeg varmet vannet opp til 65c og så hadde i maltet og jeg tenkte også på mitt neste brygg at jeg kanskje kjøper deler av malten knust så jeg har noe og sammenligne med :) for var første gang for meg dette med allgrain brygging og jeg var forsikting med og knuse malten så dette ikke ble mel igjen av malten og hvis det også kan ha noe med % utbytte og gjøre så er det ikke helt umulig maltet ble litt grovt takker uansett masse for svar :) og når det gjelder OG så ser jeg bort i fra litt tap i alc% men når det gjelder temp brygget nå ligger på 22c syntes du det er for mye forresten? i oppskriften sto det anbefalte at det var 18-22 har jeg noe og gå på eller bør jeg senke den? og når det gjelder meskingen burde jeg ha lokket på eller har ikke det så mye innvirkning? og i oppskriften sier den at jeg bør omstikke den etter 7 dager burde jeg det eller behøver jeg det ikke?
 
Omstikk er ikke nødvendig, den kan du droppe.

22c er ganske høy temp, men ikke helt bak mål :) Spørs litt hva gjær du har. en tommelfingerregel er at jo høyere temp på gjæringen, jo mer smak fra gjæren.

Jeg ville bare latt tempen på gjæringen stå som den står, mulig andre har forskjellige synspunkter.

Lokket er greit å ha på under mesking, taper mindre varme da.
 
ok :) kjempe greier :D tusen takk for svar da lar jeg alt bare stå som det nå gjør :) så neste brygg skaffer jeg noe knust malt for og sammenligne med hvordan jeg knuser det og øker temp på kjelen 71c og prøver med lokk :) og håpe jeg da vill få et bedre utbytte på neste brygg :) tittet litt på denne siden du la ved og virket veldig grei og var lett og forstå :) så tusen takk for hjelpen
 
Ok i beskrivelsen min så fikk jeg et lavt utbytte og skrev også sen gjæring siden det virket som gjæringen var sen men den ser heller ut til det motsatte jeg lagde disse 2 bryggene 15/3 og nå er OG/FG 1003 startet på 1052 det andre brygget startet på 1040 og er nå på 1010 jeg syntes detta har godt veldig fort og i beskrivelsen/oppskriften som fulgte med all-grain settet sier at gjæringen tar 2 uker og det har nå gått 1 uke og dette virker som det er ferdig hva bør jeg gjøre??? blitt anbefalt og sette det avkjølt før omstikking evt hvor lenge bør det være avkjølt før jeg stikkerom?
 
Jeg ville gjæret på samme temp hele veien. Du satte gjæringa noen grader kaldere etter det som virker for meg er at stormgjæringen er ferdig?

La det stå ca en uke til og så måler du.  Sannsynligvis ser du ingen endring i SG. Da kan du begynne å kjøle ned mot 0-4 grader over noen dager og så begynne flaskeprosessen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp