Lei av sot!

Jeg begynner å bli mektig lei av krabbekokeren som ble kjøpt på netthandelen, jeg har justert så godt jeg kan men får den ikke til å brenne rent. Resultatet er kjele som er svart til lokket, og et sotlag på 2-3 mm(!) under. Og dette er sot som gir begrepet svart en ny mening. Ikke bare må kjelen vaskes, men store deler av kjøkkenet blir jo svart av den skiten!

Nå vurderer jeg ny brenner, og har sett på denne fra Vin og Bar, denne som er den billigste eller denne som kanskje er den kraftigste.

Er det noen som har kjennskap til noen av dem, og kan si om de brenner pent eller ikke? Eller vet om noen andre rimelige, siden jeg helst vil bruke så lite som mulig av penger, så jeg kan spare til Speidel etter hvert..
 
Billigste er sansynligvis en 7,5kw brenner
Og selv er jeg veldig glad i quarts 1
Bør brukes med regulerbar regulator da det ellers kan bli litt lite
 
Er ikke den billigste og "kvarts1" samme ulla?
Har den billigste typen selv. Det er helt klart regulatoren som er begrensningen, ikke brenneren. En standard regulator leverer 29mbar, mao ikke allverdens. Har ikke gjort matematikken, men ser at flammen ikke blir kraftigere selv om man øker på fra ca 30% - 100% på brenneren. Noen som vet hvilken effekt 29mbar propan teoretisk gir?

Har mistanke om at det er litt sånn kina-spesifikasjoner på lavtrykks wokbrennere av denne typen. Har sett tall mellom 7- 9,2KW på brennere som ser mer eller mindre helt like ut.

Har en 0-2 bars jumbo-regulator, men er så pysete at jeg ikke tør bruke den på en lavtrykksbrenner. Så jeg klarer meg med billigvarianten foreløpig, den koker helt greit 60 liter med varmeskjold.
Når jeg oppgraderer neste gang bestiller jeg enten en dyppvarmer (http://www.ebay.co.uk/itm/150388650554?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649) eller kjøper en brenner som er designet for høyt trykk (http://www.gbrewing.com/2010/01/05/propane-banjo-burner-and-brutus-ten/)
Jumbo-regulator kan forresten kjøpes på Bauhaus (179,-)
 
Eirik Indregård skrev:
Jeg begynner å bli mektig lei av krabbekokeren som ble kjøpt på netthandelen, jeg har justert så godt jeg kan men får den ikke til å brenne rent. Resultatet er kjele som er svart til lokket, og et sotlag på 2-3 mm(!) under. Og dette er sot som gir begrepet svart en ny mening. Ikke bare må kjelen vaskes, men store deler av kjøkkenet blir jo svart av den skiten!

Nå vurderer jeg ny brenner, og har sett på denne fra Vin og Bar, denne som er den billigste eller denne som kanskje er den kraftigste.

Er det noen som har kjennskap til noen av dem, og kan si om de brenner pent eller ikke? Eller vet om noen andre rimelige, siden jeg helst vil bruke så lite som mulig av penger, så jeg kan spare til Speidel etter hvert..

Dette hjelper sikkert lite, men jeg har samme brenneren og klarte til slutt å justere inn den slik at den brenner med blå stikkflamme. Kan det være åpningen på regulatoren eller koblingen på propranflaska? Hvis du får for lavt trykk vil du aldri klare å skape en blå stikkflamme.
Sitte koblingen skikkelig på flaska? Skal trykkes hardt ned til det "klikker". Har du prøvd å vri regulatoren helt i begge retninger?
Jeg får gule flammer hvis jeg gir den for lite oksygen med den justeringen som er der.

Siste tips! Lukter det veldig propan når det brenner? Isåfall kan du ha en lekkasje ett sted som gir deg lavt trykk, jeg kjenner ikke propanlukta når den brenner. Og jeg trenger ikke å åpne regulatoren mer enn kanskje 30%
 
Hva slags regulator har du nå?
Høyere trykk (gjerne med lavere instilling på justeringen på brenneren) gir høyere hastighet på gassen og suger mer luft

Billigste er litt mindre enn quarts brenneren, hvis den billige er den samme di solgte på europris i høst
 
Det står 0,5-2 bar på regulatoren, og så den skal vel gi nok av gass egentlig. Jeg åpnet opp hele greia, og fant ut at den er full av grader og er ganske så grovt støpt. Kinesisk støpejern er ikke hva det var ...  :klovn: Gikk over med fila der jeg kom til for å få bort noen urenheter, og jeg fikk en følelse av at den ble litt bedre, men ikke mye. Jeg så en Youtube-video med samme brenner hvor den brenner adskillig penere enn min gjør.

Er det noen som har kjennskap til den de selger på Vin og Bar? Den virker jo ut av bildene å være hakket mer bearbeidet enn de andre.
 
Jeg kjøpte også en krabbekoker fra Netthandelen, men den fungerer utmerket!!! Gjorde riktignok noen endringer, slik at jeg fikk brenneren nærmere gryte. + at jeg satt på et blikk rund for å få varmen opp (hindre trekk).

Det første jeg tenker på når jeg leser om problemene dine med sot, er regulatoren. Det nytter ikke med en regulator som du bruker på gassgrillen. Mener å huske at den riktige regulatoren kalles "høytrykksregulator". Den jeg har er regulerbar slik at jeg regulerer effekten ved å justere på regulatoren. Brenneren brenner rent og fint, med en voldsom effekt. Koker opp 30 l vann på kort tid!

Lykke til!
 
Jeg har en gassbrenner av den firkantede typen i støpejern. Den er noe dritt! Den soter noe grønn****, og etter hver bryggedag måtte det brukes dobbelt så lang tid på rengjøring av utsiden enn innsiden.

Skal selv kjøpe meg en Bayou Classic brenner. Denne skal være svært bra! Den er da dyrere, 1000-1500kr. Men det er verdt pengene dersom man vil ha en skikkelig brenner for utebrygging.
 
Har et spørsmål til dere som brygger med gass.
Går det bra å bruke kraftige brennere innendørs?
Sikler litt på Morebeer sine Brewsculpture, men de poengterer at de er kun til utendørs bruk.
Er selv litt "gassfreak", har gasskomfyr på kjøkkenet og liker tanken på å kunne brygge på gass.
Men å stå ute her nord vinterstid å brygge virker ikke fristende.
Noen synspunkter?  :jaha:
 
Jeg bruker gass, og står ute.
Nå skal ikke jeg fremstå som noen ekspert på området, og har aldri forsøkt å brygge innendørs.
Når gass brenner frigjøres det en del vanndamp. I tillegg kommer det jo en del vanndamp når vannet og vørteren koker. Ser for meg at det vil bli utrolig fuktig og varmt om en drar i gang en 7,5 kw gassbrenner og koker 30 liter vann i over en time innendørs.
 
Tror nok at det de mener er at store propanbrennere forbruker mye oksygen, noe som kan resultere i at oksygen nivået i lufta kan bli farlig lavt. I tillegg dannes det co2, og hvis det ikke er nok oksygen, blir det co, som er virkelig skummel.
Propanbrenning krever god ventilasjon og tilgang på luft, det er kluet. Vanndamp er en ting, oksygenmangel ( og co) er værre.
Derfor lurer jeg på om det lar seg gjøre å bruke et sånt anlegg inne hvis en sørger for god ventilasjon!  :jaha:
 
Mye spillvarme så varmeskjold til takvegger der det trengs kanskje :jaha:
og CO måler er selfølgelig et must

Problemet med det er jo att du kan lage ett bryggerom, kjøpe brenner+utstyr... og så fungerer det ikke godt nok alikevel
 
Hadde samme problem med min til jeg fant ut ved en tilfeldighet:

På min krabbekoker er det rett ved slangen en slags merkebrikke som er 2 halvmåner son er skrudd rundt håndtaket.
Under denne er det noen hull som gir trekk til brenneren, så da jeg fikk justert  denne riktig fikk jeg en fin blå flamme og
mye mere varme.
Vet ikke om det er samme men tenkte jeg kunne nevne det

Proger
 
Aleksander_B skrev:
Jeg har en gassbrenner av den firkantede typen i støpejern. Den er noe dritt! Den soter noe grønn****, og etter hver bryggedag måtte det brukes dobbelt så lang tid på rengjøring av utsiden enn innsiden.

Dette hørtes kjipt ut! Tror det må være forskjell på enten regulatoren eller brenneren i seg selv. Jeg har også en slik massiv firkantet spiralbrenner "made in italy" og den er 100% rentbrennende bare man justerer oksygentilførselen riktig! Bruker 50mbar regulator. Dersom jeg lukker oksygentilførselen så brenner den med gul flamme og soter. Sikkert dumt spørsmål, men du har lekt litt med oksygentilførselen?

Trond.A skrev:
Tror nok at det de mener er at store propanbrennere forbruker mye oksygen, noe som kan resultere i at oksygen nivået i lufta kan bli farlig lavt. I tillegg dannes det CO₂, og hvis det ikke er nok oksygen, blir det co, som er virkelig skummel.
Propanbrenning krever god ventilasjon og tilgang på luft, det er kluet. Vanndamp er en ting, oksygenmangel ( og co) er verre.
Derfor lurer jeg på om det lar seg gjøre å bruke et sånt anlegg inne hvis en sørger for god ventilasjon!  :jaha:

Jeg har brukt min innendørs noen ganger nå på vinteren da den har en slik sensor som kutter gassen dersom flammen slukker. Jeg har erfart at oksygentilførsel ikke er noe problem, da denne 9,5kW brenneren pøser ut så mye varme at man naturlig åpner det man har av vinduer og dører :) Det blir jo en del vanndamp, men men god luftig har ikke jeg hatt noen problemer med det heller. Avtrekksvifte er fint! Bruk sunn fornuft(ikke sett brenneren på/nært brennbart materiale, og hold øye med den) og sørg for god lufting så er det ikke noe problem å bruke disse innendørs!
 
Jeg har brukt min innendørs noen ganger nå på vinteren da den har en slik sensor som kutter gassen dersom flammen slukker. Jeg har erfart at oksygentilførsel ikke er noe problem, da denne 9,5kW brenneren pøser ut så mye varme at man naturlig åpner det man har av vinduer og dører :) Det blir jo en del vanndamp, men men god luftig har ikke jeg hatt noen problemer med det heller. Avtrekksvifte er fint! Bruk sunn fornuft(ikke sett brenneren på/nært brennbart materiale, og hold øye med den) og sørg for god lufting så er det ikke noe problem å bruke disse innendørs!
[/quote]

Takk, det var det jeg håpet på å få høre.  ;D
 
Jeg bruker høytrykksbrenneren til gass service. Den fungerer perfekt. Men jeg kan ikke kjøre fullt trykk for da blåser den seg ut. Litt justering og den brenner helt rent. Alle propanbrennere er beregnet til utebruk dels pga brannfare men også fordi den forbruker oksygen. Risikoen for kullosforgiftning er absolutt tilstede
 
Tilbake
Topp