Lekkasje i fat eller opptak av CO2?

espie

Norbrygg-medlem
Har begynt med Cornelius-fat for en stund siden og har stort sett gått greit. Er i ferd med bygge om kjøleskapet og har derfor kjøpt CO2-manifold. Har hatt stabilt trykk på to fat som allerede var karbonert, men da jeg koblet på det 3dje fatet med ukarbonert øl så jeg at trykket hadde sunket etter en stund. Det var ingen trykk igjen i fatet og ølet var rimelig flatt. Isolerte dette til at dette tapet kom fra fatet og koblet det helt fra manifolden for feilsøking.

I går re-seala jeg lokket for andre gang med 30 psi, tok jeg Keg Lube på, sjekket at ventilpostene og sikkerhetsventil var ordentlig strammet til. Sprayet på *San rundt lokk, ventilposter og rundt sikkerhetsventil og kan ikke se noen åpenbar lekkasjer. Satte på en spunding valve som var helt skrudd igjen i går kveld og da var trykket 30 psi. I skrivende stund er det på ca. 10 psi. Så da har det sunket med 20 psi på ca 8 timer.

Så spørsmålet mitt er om dette er en sakte lekkasje eller om det er forventet at CO2-opptaket i ølet senker trykket såpass mye - og hvor mye man evt. kan forvente at man bruke for å karbonere øl.

Side note: Usikker på om man skal lage nye tråder eller poste videre i "Dumme spørsmål"-tråden :)
 
Stenger du krana på gassflaska etter du har satt trykk på? Så absorberer ølet gassen og manometeret vil vise lavere trykk. For å finne lekkasje i slangen din så kan du gjøre det samme. Sette 2 bar trykk, koble av ballock på fatet, og skru igjen ventilen på gassflaska. Manometeret skal da vise det samme dagen etterpå om du ikke har lekkasjer i slangen eller koblingene på regulator mot flaske, regulator mot slange, eller slange mot ballock.
 
Takk for svar - har noen noe erfaring med hvor mye absorpsjon det blir totalt under f.eks. 1 bar i 4-5 C?
 
Takk for svar - har noen noe erfaring med hvor mye absorpsjon det blir totalt under f.eks. 1 bar i 4-5 C?
Jf. karboneringstabell skal 1 bar og 4 grader gi 2,75 vol CO2 karbonering når det når likevekt. For en ale gjæret på 20 grader er CO2 innholdet etter gjæring jf. samme tabell omtrent 0,75 vol, så nødvendig tilførsel blir 2 vol. Jeg mener det skal tilsvare cirka 4 gram per liter øl.
 
Tilbake
Topp