Hei,
Tenkte jeg skulle prøve å høre litt om andres erfaringer på dette området.
Jeg brygger på en Speidel 50 med kort maltrør.
Har ikke så utrolig mange brygg bak meg, men jeg har på de siste to tre bryggene lagt merke til at det bobler ganske kraftig rundt maltrøret under mesking når pumpene går.
Det er allikevel nok trykk i maltrøret til at det renner godt over kanten, men det er vel ikke helt ideélt?
Jeg har sjekket at pakningen er hel og fin og at røret står riktig i kjelen.
Gjorde en test med bare vann idag og da holder det fint tett rundt pakningen.
Med andre ord så er det når trykket når et visst punkt at lekkasjen oppstår.
Jeg har prøvd flere varianter av hvor hardt jeg strammer mutteren, men resultatet er det samme.
Det varierer også hvor mye malt jeg bruker, den som står å putrer i kjelleren brukte jeg 5kg på.
Eneste jeg kan tenke meg er at jeg har kvernet malten for fint?
Jeg bruker en MM3 mølle som er innstilt til 1,2mm med bladmåler (tror jeg), men jeg syns det blir ganske mye mel.
Brukte litt hvete denne gangen, men ikke mer enn en halv kilo.
Effektiviteten pleier å ligge ganske stabilt på 80%.
Mvh Martin
Tenkte jeg skulle prøve å høre litt om andres erfaringer på dette området.
Jeg brygger på en Speidel 50 med kort maltrør.
Har ikke så utrolig mange brygg bak meg, men jeg har på de siste to tre bryggene lagt merke til at det bobler ganske kraftig rundt maltrøret under mesking når pumpene går.
Det er allikevel nok trykk i maltrøret til at det renner godt over kanten, men det er vel ikke helt ideélt?
Jeg har sjekket at pakningen er hel og fin og at røret står riktig i kjelen.
Gjorde en test med bare vann idag og da holder det fint tett rundt pakningen.
Med andre ord så er det når trykket når et visst punkt at lekkasjen oppstår.
Jeg har prøvd flere varianter av hvor hardt jeg strammer mutteren, men resultatet er det samme.
Det varierer også hvor mye malt jeg bruker, den som står å putrer i kjelleren brukte jeg 5kg på.
Eneste jeg kan tenke meg er at jeg har kvernet malten for fint?
Jeg bruker en MM3 mølle som er innstilt til 1,2mm med bladmåler (tror jeg), men jeg syns det blir ganske mye mel.
Brukte litt hvete denne gangen, men ikke mer enn en halv kilo.
Effektiviteten pleier å ligge ganske stabilt på 80%.
Mvh Martin