Lengde og dimensjon på motstrømskjøler

gle1

Norbrygg-medlem
Vurderer å lage, eller kjøpe en ny motstrømskjøler. Den skal brukes på et 140L bryggeri, og sirkuleres med en March pumpe. Vurderte bryggselv sin motstrømskjøler på 7,5m, men ser den kun har 9,5mm kobberrør. Er dette nok? Hvilken dimensjon og lengde ville dere anbefalt hvis jeg skal bygge den selv? Vil kjøleeffekten øke lineært med tversnittet av kobberrøret, og hvor mye spiller lengden inn?
 
ser bra ut den. Skal du buke større, 12mm for mere flow er nok lengden fremdeles passe, hvis detb ikke er nok ville jeg gått for flere i paralell.
 
Vurderer å lage, eller kjøpe en ny motstrømskjøler. Den skal brukes på et 140L bryggeri, og sirkuleres med en March pumpe. Vurderte bryggselv sin motstrømskjøler på 7,5m, men ser den kun har 9,5mm kobberrør. Er dette nok? Hvilken dimensjon og lengde ville dere anbefalt hvis jeg skal bygge den selv? Vil kjøleeffekten øke lineært med tversnittet av kobberrøret, og hvor mye spiller lengden inn?

jo større rør jo mer vil da være inneffektiv, det som strømmer i senter får ikke kjøling.
Dette har vert mye diskutert MEN det er en grunn til at de fleste kjølere har mange små/tynne rør i paralell.
 
Har akkurat kjølt ned 140L til 16C. Vi har en motstrømskjøler på 2*10 meter, 12mm rør. Tok 12 minutter ved ca 5C vanntemperatur. Eneste er at vi har ei litt mer effektiv pumpe enn March (809?).
 
Brukte også 12 mm cu rør, 2x 5 meters lengder i paralell på bunnen av kjelen, kjølte da 80 liter på 13 minutter, så 12mm cu er ganske effektivt.
 
Tilbake
Topp