Lengde på ølslange

Hei

Jeg prøver å finne ut hvor lang slange jeg trenger får å få rett trykk ved kranen, men det er ikke lett å finne ut av, så forhåpentlig vis så kan noen her hjelpe meg.

Jeg har en pils med 2,5-2,7 vol/CO₂ som står på corny fat med et trykk på 1 bar, jeg skal bruke en slange med inner diameter på 4 mm til tapping og ønsker et trykk på 1-2 psi ved kranen. Hvordan beregner jeg lengden på slangen?

Vet ikke hvordan man beregner lengden, men jeg ville ha startet med en 5m kveil, og evt. redusert lengden hvis det tar for lang tid å tappe... Med 4mm og 1bar, så ville jeg tippe 3-3,5m?

Jeg vet ikke om noen har testet "ølrørlengde" kalkulatoren mot fasiten sin, litt vanskelig å vite friksjonskoeffisienten på akkurat slangen du har nå så tror det går mye med å starte med lang nok og så kappe den så det strømmer passe uten å skumme.
Spenningen er om en 5 meters rull holder.

5 meter høres helt villt ut. Jeg har 2 meter med 4mm ID, og det funker ganske greit. Muligens gjøre noen småjusteringer, siden jeg koblet sammen greiene for bare et par dager siden, men likevel, 5 meter høres alt for mye ut. Bedre å starte med for mye enn for lite da.

5 meter er ikke vilt, det er ca dobbelt så stort som 3/16 pex rør som vi bruker ca 2 meter av, men friksjonen er ikke derved halvert så det kan også bli for lite med 5 meter.
men wtf, 5 meter koster ikke allverden og vi får kanskje en liten fasit hvis Mr.Baggins ofrer den og rapporterer tilbake.

Har to oppsett, begge med klar plastslange med innerdiamerter ca 3 mm. Lengden er ca 4 meter på hver. Ene tårnet er koblet til co2 med trykk på ca 0,8 bar andre til en stout krane med co2/nitrogenblanding, trykk ca 2,6 bar. Nå virker begge veldig bra. Til og begynne med prøvde jeg med 5mm indrediameter og 5m slange. Det ble mye skum og bannskap. En annen fordel med tynn slange er at det er veldig lite øl som blir stående i slangen  :biersmile:

Takk for alle svar. Jeg skal komme tilbake med full rapport når jeg får testet det ut i løpet av uken.  ;D

Jeg har nå testet utstyret, og må si meg meget fornøyd. Fint skum og riktig mengde til mitt bruk. Bruker nå 5 meter slange med inner diameter 4mm, trykk ca 1 bar.
Lånte vekk utstyret mitt i helgen, og fikk bare positive tilbakemeldinger.

Så alt i alt, suksess og ikke vilt med lang slange  ;D

Holder på å bygge kegerator selv. Så lurer igroen på det samme.

Men hadde vi ikke sluppet dette problemet med en perlic kran med skumregulering? Eller MÅ vi ha lang slange for å slippe dette problemet.

svihus skrev:

Men hadde vi ikke sluppet dette problemet med en perlic kran med skumregulering? Eller MÅ vi ha lang slange for å slippe dette problemet.
Personlig har jeg prøvd begge deler, og må si at jeg er mer fornøyd med bruk av lang slange. Men det kan hende andre har annen erfaring. Lengden på slangen er heller ikke problematisk, da jeg bare har den i en stripset kveil under disken.

svihus skrev:

Jeg har ca en meter slange med innvendig diameter på 3 mm. Denne fungerer fint for fat med trykk opp til 1 bar (ved ca 2-3 grader).
For fat med høyere trykk skummer det litt mer enn ønskelig. Men jeg har observert at selv  høyt karbonert øl (2 bar ved 2-3 grader) skummer ikke i det hele tatt dersom jeg reduserer trykket på fatet ved tapping. Så derfor tenkte jeg at kanskje en trykkreduksjon mellom fat og slange vil løse skummingen uten å måtte bruke metervis med slange.
Så jeg vurderer å prøve en slik  http://bryggeland.no/reduksjonsventil-vinkel-til-3-8-slange.html

Skeptisk til om ein reduksjonsventil vil gjere nytta, men det kan jo hende eg tek feil. Eit fat eg har hadde eit skummingsproblem og det viste seg at stigerøyret i fatet ikkje var heilt på plass og stuka mot botnen av fatet. Dette laga ein struping som gjorde at det skumma noko ekstremt.
Eg brukar 2,5m med 4mm I.D. slange og det funkar bra men lengden kunne nok ha vore lenger.

Holder på å bygge en kegerator av et lite kjøleskap med plass til 2 19l fat samt gassflaske, har da følgende spørsmål: Har det noe å si om ølledningen får ut fra bunnen på kjøleskapet?

Nei, men greit om slangen har det kaldt.
Jeg prøvde 5 meter 4 mm. trykkluftslange fra BT på en std. Perlic, fungerer veldi bra, men, vil ikke bruke den slangetypen så bruker nå 3,6 meter foodgrade 3/16 slange, marginalt men går så lenge trykket er maks 1 bar.

Har og 3" tårn med perlic, disse har mindre innløp, 5 mm rør og slangen er her og 3/16 og 4 meter, det er for kort men jeg leter etter 6-7 mm bend for og bygge om, da blir det nok bra.

Skeptisk til om ein reduksjonsventil vil gjere nytta, men det kan jo hende eg tek feil. Eit fat eg har hadde eit skummingsproblem og det viste seg at stigerøyret i fatet ikkje var heilt på plass og stuka mot botnen av fatet. Dette laga ein struping som gjorde at det skumma noko ekstremt.
Eg brukar 2,5m med 4mm I.D. slange og det funkar bra men lengden kunne nok ha vore lenger.

Litt rart det, koblingen på fatet kan ikke være strømlinjeformet, da skulle den lage mye skumm, tror det går bra siden den er nært fatet og ølet får "ordnet" seg på tur ut.

Jeg slipper unna med ca 2 meter tynne slanger og flowcontrol. Kan bli skum dersom jeg overkarbonerer kraftig. 2.5 vol på 8 grc er helt uproblematisk.

Dimmen husker jeg ikke, er ikke hjemme heller så jeg får ikke sjekket på en stund. Kjøpte bare de vanlige flex-slangene til bryggselv for et par år siden.

Må bare si at jeg har gitt en del av fatene mine skikkelig juling med 4 bars karboneringstrykk og risting. Tapper øl alikevell! Tror bare jeg har hatt skikkelig problem med skum en gang. Den gangen var det sinnsvakt overkarbonert og ikke ekvilibrium.

Tilbake
Topp