Lervig Lucky Jack, vannete smak

Har brygget lucky jack av oppskrift som finnes på forumet her. Og ble 1045 og fg 1011.
Smaker forsåvidt godt, men synes den smaker lite og litt vannaktig.

Det skal sies at dette har vært på fat i to uker, vet ikke om dette kan bli bedre?

Evt hva tror dere jeg kan ha gjort feil?
 
Hei.

Jeg kom til samme konklusjon selv, og mitt har vært på fat i 1 år nå og smaker nodelunge det samme. Er ikke min favoritt så derfor er det fortsatt en del igjen på fatet.
 
Hadde det samme problemet med en Hoppy Joe klone. Men min konklusjon var for mye skyllevann, brukte 10 liter på 4,5 kg malt...
 
joikakaka skrev:
Hadde det samme problemet med en Hoppy Joe klone. Men min konklusjon var for mye skyllevann, brukte 10 liter på 4,5 kg malt...

For mye skyllevann? Det vil si at du endte opp med for mange liter i gjæringskaret?
 
kalsiumklorid/sulfat i forhold 2:1 fremmer maltsmak, og kalsiumsulfat/klorid i forhold 2:1 fremmer humlesmak, 2:2 `ish = balanse.Dette er veldig grove tommelfinger-regler. Avhengig av hvordan vann du har tilsetter du etter hvilken profil du er ute etter. Mine brygg hevet seg flere hakk etter jeg begynte med det. Enkel og grei kalkis på brewersfriend.com på hvordan få vannet egnet til brygging. Man bør ha i alle fall 50 mg/l med kalsium, og ikke over 200 mg/l. Gjæren trives bedre og vil gi deg bedre øl. Ellers kan mye aroma/smak også styres med temperatur under gjæring. PH i mesk skal vel også være optimalt mellom 5,2 og 5,5. er vel noe mørk malt som drar deg ned, så en liten dose kalsiumklorid gjør nok susen og drar deg opp på riktig nivå neste gang.  :biersmile:
 
Intercom skrev:
joikakaka skrev:
Hadde det samme problemet med en Hoppy Joe klone. Men min konklusjon var for mye skyllevann, brukte 10 liter på 4,5 kg malt...

For mye skyllevann? Det vil si at du endte opp med for mange liter i gjæringskaret?

Nei, endte vel opp med det jeg skulle ha(25 l) men var det vår (lille) erfaring fant frem  til. Men ser på svaret under med kalsium,klorid og pH  verdi at det kan nok være et mye mere avansert svar!
 
Gahr skrev:
Gjæringskontroll er dog det viktigste.

Dette har stått i kjøleskap med STC1000 på 18 grader, lagde 2,5 liter starter på WLP001. Det er vel som det skal være? Eller er det andre ting innen gjæringskontroll det kan ha glippet på?
 
Hørtes ut som en stor starter for 25l vørter, men kanskje gjæren din var gammel og trengte så stort volum? ikke at det skal ha så mye å si.
 
pkj skrev:
Hørtes ut som en stor starter for 25l vørter, men kanskje gjæren din var gammel og trengte så stort volum? ikke at det skal ha så mye å si.

Ja mulig det var litt stor starter, men ville ha skikkelig bra gjæring. Kanskje jeg overdrev noe, vet ikke om dette forklarer den svake smaken?
 
Har hatt vann smak i min lucky jack også, når du la ølet i munnet smakte det ingenting (vann) i 1-2 sek så kom smaken etterhvert.
Dette ble bedre etter ca 1mnd på fat. Men smaker fremdeles litt lite syns jeg.
 
Asparmus skrev:
Har hatt vann smak i min lucky jack også, når du la ølet i munnet smakte det ingenting (vann) i 1-2 sek så kom smaken etterhvert.
Dette ble bedre etter ca 1mnd på fat. Men smaker fremdeles litt lite syns jeg.

Ja ikkesant, høres kjent ut. Kjedelig, jeg leita lenge etter oppskrift før jeg brygga for å være sikker på at jeg fikk en skikkelig god øl, og så viser det seg at det faktisk er en del andre som har vært misfornøyde med denne oppskriften.

Hvilke oppskrifter har du vært mest fornøyd med da, av typen lettdrikkelig som "alle" liker?
 
Siden det ble mindre smak vil jeg kalle det ett lettdrikkelig øl som "alle" liker.
Hadde desverre drukket opp fatet etter 1mnd så kunne vel kanskje blitt enda mer smak med lengre lagring.

Har laget bryggselvs Rye Ipa allgrain set, flere pilsdrikkende kamerater har vert fornøyd med det brygget.
 
Tilbake
Topp