Lervigs lucky jack med litt ekstra humle?

Hoi
Tenkte kjøpe kittet for å lage lucky jack på bryggselv.

Også har jeg litt ekstra citra i frysern. Ville dette gitt mer fruktighet og god smak ved å tilsette noe av dette i tørrhumlinga i tillegg til det som er inkludert?

Er det evt bedre å tilsette den ekstra humlen på slutten av kok?
 
Ville som Staro hatt den i sent, eller 50/50 2.min / Tørr.
Når det er sagt, har de som har laget denne oppskriften konkludert med at denne ikke trenger mer av noe...
Ved å tilsette mer, kan den bli litt tung på humla, og det kan overdøve andre smaker. Den vil bli annerledes, og ikke nødvendigvis bedre.
Jeg har det slik med Gin&Tonic. Jeg synes en god Gin kan drikkes bar, og jeg drikker gjerne en god G&T. Får jeg derimot en G&T som er blander for sterkt, synes jeg den er ganske pyton.
Men for all del - lek med oppskriftene - 'for science' :)
 
"ikke trenger ikke mer av noe". Det er jo så veldig respekt og kudos til MM at han burde egentlig bare dra og sole seg.
 
Ville som Staro hatt den i sent, eller 50/50 2.min / Tørr.
Når det er sagt, har de som har laget denne oppskriften konkludert med at denne ikke trenger mer av noe...
Ved å tilsette mer, kan den bli litt tung på humla, og det kan overdøve andre smaker. Den vil bli annerledes, og ikke nødvendigvis bedre.
Jeg har det slik med Gin&Tonic. Jeg synes en god Gin kan drikkes bar, og jeg drikker gjerne en god G&T. Får jeg derimot en G&T som er blander for sterkt, synes jeg den er ganske pyton.
Men for all del - lek med oppskriftene - 'for science' :)
Det er jo nettopp det å endre litt på oppskriftene som gir litt ekstra eierskap og stolthet over et hjemmebrygg. Du gjør det litt mer ditt. Og etterhvert kanskje du har endret så mange ting at du til og med skal kalle det din egen.
 
Mitt humle skjema på "min" Lucky Jack klone
4g perle @60min (Har brukt chinook med stort hell her..)
38g chinook @15min
38g amarillo @10min
20g Citra @5min
25g Citra (tørrhumle)

Blir en meget god apa, veldig lik originalen.

Edit: fikk ikke med meg essensen i tråden med en gang.Blir sikkert godt med litt ekstra citra som TH...
 
Sist redigert:
Smakte på denna nå etter ca 4-5 uker på flaske : å Satan så digg lukter en blanding av mango, ananas og pasjonsfrukt. Og smaker sånn også. Som juice
 
Sitter akkurat med 0,07 liter grønnøl-LJ. Nam! Citra og Amarillo er det jeg går for nå. Men jeg holder meg på matta når det gjelder IBU'ene;).
 
Er litt nysgjerrig,hva er grønnøl-LJ? Er det bare en Luky Jack oppskriften som har ekstremt mye humle eller er jeg helt på jorde....
 
Er litt nysgjerrig,hva er grønnøl-LJ? Er det bare en Luky Jack oppskriften som har ekstremt mye humle eller er jeg helt på jorde....

Det er som Miguel sier, men jeg ble nysgjerrig på om det fantes en mer nøyaktig definisjon, så jeg prøvde å google. Og det som kom opp, var grønt øl til St. Patrick's Day:p. Ikke noe på grønnøl. Jeg måtte søke på grønnøl + gjæring før jeg fant noe fornuftig - men ingen egentlig definisjon. Grønnøl er bare ganske enkelt uferdig øl; altså ølet fram til du tapper det opp.

Det blir noen 0,07-litere med grønnøl før ølet er ferdig. Prøvetaking for å sjekke sg er et godt påskudd til å skåle litt med nissen som passer ølet. Etter hvert synes jeg nesten grønnølet er best:). Det har en intensitet i maltsmaken som blir borte i det ferdige ølet.

edit: Sitter faktisk og hygger meg med en liten prøve nå. London Porter som ble satt på lørdag. Den er nede på 1.024, og det er nesten da det er best. Litt sødme igjen ennå, men det begynner å ligne på det ferdige produktet. På dette stadiet er jeg alltid sikker på at dett blir verdens beste øl:). Og akkurat denne gangen er jeg velidig sikker;).
 
Sist redigert:
Ja ja du Finn du finne på nye løye,blir vel en del gass i tarmen av dette uferdige ølet :) ølgjær skal jo være helsebringende....
 
Ja ja du Finn du finne på nye løye,blir vel en del gass i tarmen av dette uferdige ølet :) ølgjær skal jo være helsebringende....

:D - akkurat nå har jeg 7 dunker med grønnøl å passe på, så du kan jo tenke deg;). Men B-vitaminmangel risikerer jeg nok ikke.

Ølgjær skal jo være veldig bra for håret; du blir skikkelig blank og fin i pelsen av det. Men det har jeg jo liten glede av:(.
 
Tilbake
Topp