Lett gjærsmak, men ikke så mye futt

Miguel

Norbrygg-medlem
Har akkurat kommet hjem fra hytta og fant frem en øl fra min andre batch igjen. Nå har den stått på flaske og laget bobler i romtemperatur+ i en og to halv uke. Det astringens problemet jeg hadde for en uke siden er nå borte. Men andre ting har skjedd..

Når jeg lukter på den så lukter den mer gjær enn det den gjorde, ikke kvalmende mye, men en smule i overkant, og smaken er litt, bare littebitt for gjæret (litt rund i smaken som jeg ikke vil tilskrive malten).

Så da lurer jeg på hvorfor i allverden er det mer gjærsmak/lukt nå enn det det var før? Samtidig som det er litt lite futt i den? Men skummet er upåklagelig. Er dette kanskje forskjellen på naturlig karbonering og tvunget karbonering? Jeg sammenligner da med IPA flaskeøl eller øl du får på tapp på en pub.

Den ble karbonert med 6g engelsk sukker pr liter. Brukte enhåndskorkemaskin som fulgte med startsettet fra Bryggselv

Det var brukt kun Maris Otter og en gjærstarter ifølge Mr. Malty og WLP007 (såvidt jeg husker, var idiotisk å skrive ned alt annet enn ingrediensene).

Får en liten ettergjæring på flaske, men gjærsmaken forsvinner ganske snart. Er det litt for lite kullsyre la det stå varmt en uke til. WLP007 kan av og til være litt vanskelig og trenger litt mer tid.

Brede skrev:
Får en liten ettergjæring på flaske, men gjærsmaken forsvinner ganske snart. Er det litt for lite kullsyre la det stå varmt en uktil. WLP007 kan av og til være litt vanskelig og trenger litt mer tid.

Da skal jeg huske det til neste brygg. Nå er det straks tomt. Gleder meg til min nye 50L som er i  hus i morgen :D

Jeg hadde også en liten gjærsmak på en batch med pale ale, dette forsvant etter 3 uker. Brukte den ganger nottingham.

Jeg har nå begynt å tilsette tørrgjær ved flasking når jeg har brukt wlp007/wlp002 gjær og her har jeg fin karbonering etter en uke. Bruker 1 gram pr 20 liter øl. rehydrerer og tilsetter ved omstikking sammen med sukkerlaken.

Det er vel kanskje ikke nødvendig men jeg er såpass utålmodig at jeg ikke orker å vente 2 måneder på god karbonering  ;D

Tilbake
Topp