Lettølbryggeri?

Vi har satt vår 3e batch til gjæring, og har tydeligvis brukt opp nybegynnerflaksen. Skal prøve å fatte meg i korthet, og håper noen kan komme med oppklaring på et språk vi som fortsatt googler faguttrykk kan skjønne:)

Vi bruker en Speidel Braumeister 50 l.

1:

Som sagt er vi på 3e batch. Første, en Arrogant Bastads IPA klone, ble helt super. So far so good.

Batch 2 ble satt 25.10 og flasket i dag, 9.11. Dette skal bli en Porter etter "Movember" oppskrift. OG etter koking ble målt til 1.042, oppskriften sikta mot 1.046. Så kommer vi til flasking, etter 2 uker på gjæringsfat. OG skal nå optimalt være 1.010, men vi har 1.021. All OG-måling er gjort på ca 22 C. Lettøl-alarmen går, og vi stiller oss følgende spørsmål:

Gjæringen har foregått på et bad med normal romtemperatur, men med åpen dør så temperaturen i resten av huset vil påvirke tempen på badet, og nok variere en god del. Det kan tenkes at tempen har vært nede i 15-16 grader i løpet av perioden. Vi har per i dag ingen løsning for temperaturkontroll under gjæringsprosessen, men har vel en følelse av at det burde rykke til topps på prioritetslista.

Hva tror folket? Hvorfor er OG fortsatt så høy som 1.021 etter 14 dager? Siden OG var i rute før gjæring, er det greit i tenke at det er i gjæringsprosessen noe har gått galt?
Kan vi "redde" oss inn på noe vis?
Er det fortsatt håp for at det går bra om vi lar brygget får mer tid til gjæring?

2:
Ingredienser og oppskrift ble hentet inn fra Bryggeland i Drammen i går.
Planen var en dobbel IPA. Legger oppskrift med som vedlegg. Det står nemlig ingen ting om skylling av mesken her, og det stusset vi på.
Målet her er ifølge oppskrift OG på 1083.
Det vi gjorde var følgende:
  • 58,9 liter vann varmet opp til 74 grader.
  • Hadde i maltrøret. Dette ble mildt sagt stapp fullt med 17,5 kg malt. Måtte presse for å få på filteret på toppen.
  • ca 10 - 12 liter tas ut og varmes opp til 77 grader for skylling etter endt koketid på 60 min.
  • i tillegg tappes 8-9 liter fra kran og tilsettes direkte i vørteren.
  • resten av kokeprosessen gjøres i tråd med oppskriften.
Ved endt koking måler vi OG til 1052, et avvik på hele 31.
Totalt tapper vi 32 liter på gjæringsfat, målet ifølge oppskrift var 45.6. Avvik på 13,6 liter.

Så spørsmålene blir:
Mangler oppskriften info om skylling? Hva tror dere ville vært passende mengde skyllevann?
Hvor ble resten av batchen av?
På forhånd desperat takk for all hjelp og alle innspill.

Hilsen Notodden eneste lettøl-bryggeri.
 

Vedlegg

  • Double IPA scan.jpeg
    Double IPA scan.jpeg
    122,8 KB · Sett: 10
Årsak til høy FG i brygg 2 kan være f.eks. for høy mesketemperatur, for lite (vital) gjær eller manglende oksygenering ved pitching av gjær.
Hvilken temperatur ble det mesket på?
Hva slags gjærtype, og hvor mye ble nyttet?
Hvordan ble det oksygenert ved gjærtilsetning?
 
Skrivefeil?
  • ca 10 - 12 liter tas ut og varmes opp til 77 grader for skylling etter endt koketid på 60 min.
 
hei, ang første spørsmål, høyere fg en forventet kan komme av for høy mesketemperatur og surr i gjæringsforløpet (for lite oksygen, for lite gjær, feil temp ?)

det andre spørsmålet om IPA, jeg har selv en 20l, men samme prinsippet gjelder din: 18kg malt er nok for mye, du får veldig dårlig utbytte ved å presse full. ta ut flere kilo av basemalten fra oppskriften, og ha i spraymalt i stedenfor. skyllevann er ca en liter per kg malt du bruker.

om du varmet opp malten til 74 grader før mesk, er nok dette en feil, 74 grader er vel heller skylletemperaturen, men du skal vel ikke ha 50 liter skyllevann ? i min erfaring blir det ofte litt avvik ene eller andre veien på OG, juster med vann/ spraymalt om det er viktig å treffe korrekt en eller annen oppskrift.
 
Batch nr 2 er flasket skriver du. Det er vel ikke så mye å gjøre med denne da. Får håpe den var ferdig for ytterligere gjæring (unntatt gjæring av karboneringssukkeret) kan føre til flaskebomber. Og det vil man ikke ha.
Når gjæringen stanser opp med unormalt mye sukker igjen så anbefales det å prøve å vugge karet uten å få inn oksygen i ølet.
Har gjort det et par ganger men fikk det ikke igang med den metoden. Har også forsøkt å røre gjæren forsiktig opp men resultatet ble det samme.
Det som har fungert for meg er å tilsette litt sukker og ny gjær som gjærer bedre ut. Ølet blir kanskje ikke typeriktig men så lenge det smaker bedre velger jeg å gjøre det på den måten. Har nå et øl gjæret med T-58 som stanset rett under 1.030. Løsningen for dette var litt sukker og et par pakker Belle Saison. Gikk da ned til 1.007.
Men det som anbefales er forsiktig vugging av karet.
 
Takker for svar:)

@leander : litt usikker på hvor du mener feilen ligger..? Skrivefeil finner jeg ikke, men om det er noe som er opplagt galt med det jeg beskriver vi gjorde, er det supert om du utdyper:)
 
Tilbake
Topp