Lia Fail oppskrift fra bryggeriet.

Gode gutter hos Inveralmond!


Hallo Runar!

Lia Fail Small brew 20 litre
Pale Malt 3.5kg
Dark Crystal 400 EBC colour 0.75kg
Chocolate malt 1000EBC 0.065 kg
Wheat Malt 0.4 kg
Original Gravity 11.75 plato
Final Gravity after fermentation 2.75 plato
Bitterness 35 IBU ( we use Challenger at 6.5% alpha acid @ 0.9 g/ltr boil for 70 minutes)
Hop Aroma – Fuggles 0.75 g/ltr and Cascade 0.6g/ltr in kettle 5 minutes before end of boil.

We ferment at 18.5 Celsius for 4 day s with our own ale yeast.

"Bygger ein hus etter kvar manns råd, kjem det aldri til å stå beint…"

Good Luck and Skal!
Ha Det!

Ken


From: Runar Stock [mailto:runarstock@gmail.com]
Sent: 18 July 2012 10:30
To: Bob Hogg

Subject: A tiny question from Norway.
Hello! I am a home brewer from the most northern part of the cold and conservative Norway. I started brewing due to the extremely sad diversity in the shelves of the norwegian groceries. If you want anything more than the saddening experience of an industrial lager, you'll have to put up a fight to get it. And not only that, if you fancy anything imported, be prepared to pay £4,5-5 for a 500ml bottle (abv-max 4.75%), and upwards £11 for an IPA from the wine-monopoly (yes, anything above 4,75%ABV is stowed away in a monopoly-store). I've taken a liking to your Lia Fail, but at £9 in the pub and £5 in the grocery its an expensive pleasure. As you already have been so kind as to publish the taste-sheet with ingredients I'm gonna try to mac-gyver myself to a replica. Maybe asking the recipe is pushing my luck? but would it be possible to get a hint of the hop chart with timings?

Sincerely
Runar Stock


edit:skrivefeil.
 
Hei Runar,

Korleis gjekk det med forsøket ditt her? http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5718.msg101345.html#msg101345
Eg likar dette ølet godt og kunne tenkt meg å prøve meg på det i neste veke. Eg har sett litt på oppskrifta frå bryggeriet i Beersmith, men slit litt med å få tala til å stemme...

Slik det står blir det ein farge på 106 EBC og dette ølet er vel ikkje så mørkt, meiner det skal væra på 30/40 talet. Enten skrivefeil eller kanskje ein liten spøk...

Med 72% effektivitet får eg OG til å stemme sånn cirka med desse mengdene:

Lia Fail 25 liter
4.00 kg Pale Malt
0.70 kg Dark Crystal 300 EBC
0.05 kg Chocolate malt 1175 EBC
0.50 kg Wheat Malt

Dette gir ein farge på 40 EBU.

Får heller ikkje bitterhet til å stemma med dei mengdene dei oppgjer, trur eg fekk ca 19 IBU (Tinset)

Eg vil bruka:

40 g Challenger 8.1% i 60 min
11 g Cascade 7.7% i 5 min
20 g Fuggles 4.5% i 5 min

Gjær: WLP002 slurry



mvh
Svein Erik
 
Tja, kloneforsøket ble djevelsk godt og ligner nok en hel del om man legger på ti gram ekstra cascade på siste tilsetningen. oppskrifta fra bryggeriet ble jeg skeptisk til for å si det mildt. men om man bytter sjokolademalten med pale.sjokolademalt og caramelmalten med 275ebc, så kom jeg veldig nært riktig farge. men mitt sleivspark ble veeldig godt selv om den kanskje ikke er helt lik. skal prøve oppskrifta snart, skal bli gøy å se, tipper de har vært veldig skotske og lurt meg trill rundt :D
 
Kanskje d skal være 0.065kg chocolate... brukte 100g og det ble veldig godt. Det er en veldig markant cascademak på den, så litt mer på slutten så er man godt i rute.
 
Takk for råd. Skal kanskje auka litt på chockolaten da. Ekstra Cascade på slutten er og notert, pleier ikkje væra gniten på humla :)
 
Denne blei veldig god, brukte 70g chocholate, men skal auke litt i neste forsøk. Syns 002 gjæren gjorde ølet litt for fruktig i forhold til originalen. Trur eg vil prøva 028 neste gong.

Ka gjær brukte du runarstock?

SvErD
 
Brukte S04 jeg. skal prøve igjen om ikke så veldig lenge, men da skal jeg bruke 007 tenkte jeg. S04 er forøvrig en god gjær på litt mørkere øl, men i lyse øl med enkel maltbase av lysere type så blir der helt feil. Høstet forøvrig bare god-ord om første forsøk.
 
Nå står forsøk nummer to til gjæring. Slavisk i forhold til oppskrift, og gjærer med WLP028. 028 er ikke akkurat noen racer her den står å småspiser. Smakte på den idag (dag 7) og den virker veldig kjent :)
 
Hei! Gammel tråd, men interessant! Liker godt denne ølen og kunne godt tenkt meg å prøve å lage noe som ligner. Har dere landet på en oppskrift her? Husker du hvordan forsøk nr to ble Runar?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mats Thu skrev:
Slenger meg på! God øl som det hadde vært moro å få en oppskrift på :brygging:

Oppskrifta ble bra den da jeg reduserte til 65g choko. mistenker skrivefeil da det sto 650g. Syns jeg kom brukbart nært.
 
Tilbake
Topp