Lindr AS-40 glycol cooler + pump

Jeg har ingen ting å utsette på denne etter en batch. Bruker den med glykolblanding (propylenglykol og vann ca. 1/3 blandingsforhold), og den kjøler raskt ned glykolen. Støynivået er omtrent som et kjøleskap, samt at det er en vifte som går, men det er definitivt ikke plagsomt for meg. I tillegg lager den kun lyd når den kjøler naturlig nok. Kjøleren står på dog på vaskerommet. Ville nok ikke satt den i stua, men det hadde jeg ikke gjort med et kjøleskap heller.

Jeg vil tro at den greit kan kjøle ned ca. 200 liter i ett eller flere kar. Jeg bruker den med en 7 gal. unitank, og bruker SSBT sin pumpe nedsenket i glykolkammeret. Det har funket upåklagelig så langt.

Med min begrensede erfaring har jeg ikke problemer med å anbefale den.
 
Ser AS-40 finnes både her og der i norske bryggebutikkene, men med svært varierende pris. Er det forskjellige versjoner ute og går av den? Kan jeg spørre hvor du kjøpte din?
Tenker på eksempelvis:
http://www.brygging.no/tapping-og-bar/lindr-as40-vannkjoler ,
https://www.bryggselv.no/temperatur...40-glycol-cooler-plus-pump-kvalitet-fra-lindr
https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/kjoleenheter/kjoleenhet-cool-for-gjaeringstanker-03kw

Det er (så vidt jeg har klart å forstå) 2 ulike versjoner. Den ene (som er den du linker til på brygging.no) er en veskekjøler for bruk med Lindr sine tappetårn. Det er også den man finner på Lindr sine nettsider, og er laget for å koble til tappelinjer.

De to andre du linker til er den utgaven jeg har. Den selges også av Speidel (med deres merke på). Den finner du ikke på Lindr sine egne sider. Hvorfor aner jeg ikke. Dette er en litt ombygd versjon av den over slik at den kan brukes som kjøler for gjæringstanker. Den kommer med en innebygget pumpe som kan kobles rett på en gardenakobling, men denne pumpen skrudde jeg bare av, da jeg bruker SSBT sin pumpe nedsenket i glykolblandingen.

Det er neppe stor forskjell på de to utgavene. Det jeg har klart å finne ut av er at den ene har pumpe og den andre ikke. I tillegg har den som er laget for å være glykolkjøler til gjæringskar en annen termostatstyring enn tappetårnutgaven.

Jeg kjøpte min på BS, da jeg fikk en bra pris i kombo med unitanken. Jeg har også reagert på at det opereres med ganske store prisforskjeller på samme utgave her, så ser ingen grunn til å handle dyrere enn nødvendig.
 
Jeg har brukt en slik i over ett år nå. Min utgave er med egen pumpe som kontinuerlig sirkulerer kjølevannet fra den interne tanken. Jeg har satt den til å kjøle ned en egen tank på ca 80 liter ned til 4 grader. Jeg har tre utløp fra denne tanken koblet til hver sin enkle pumpe og deretter til hver sin koniske ståltank med kjølespiraler. Pumpene styres hver for seg med en inkbird og hvert sitt varmebelte. Klarer derved å holde +/- 0,5 grader. Kommer greit ned til ca 5 grader på noen timer. Den har gått kontinuerlig hele tiden og har kun blitt stoppet for rensing og skifting av vann. I medfølgende bruksanvisning står det at den ikke skal brukes med glykol og kjøler max ned til 3-4 grader.
 
Hvordan er erfaringene dine med lindr glykol kjøler nå etter et par år? Eller er det andre som har lignende erfaringer. Går og drømmer om en lindr kjøler med 2 stk SPEIDEL 30l gjæringstanker. Noen som har noen erfaringer?
 
Siste innlegget er jo basert på ett års erfaring, ønsker du nærmere informasjon så er kjekt å spørre om det du faktisk lurer på. Start med detalj-spørsmålene først og fremst.

Glycolkjøler (1/3Hp) for temperaturkontroll til gjæringstanker til øl

En sånn er vel kanskje en greiere løsning, de rimelige til Lindr har vel kun 1/6hp og færre utganger/innganger.

Når det kommer til kjølespiralen til Speidel 30l-karene så er vel de relativt dyre, ca 1400kr? Da spørs det om det ikke lønner seg å bruke Fermzilla, Allrounder etc og kjøpe spiral til disse.
 
Ok, takk for raskt svar.

jeg lurer på om noen har erfaringer med lindr glykolkjøler, koblet opp mot Speidel 30l gjæringskar i stål med kjølekappe?
 
Tilbake
Topp