Lisensbrygging - hvor/hvem?

Hei,
Har brukt en del tid på å kontakte bryggerier direkte for å høre om noen har kapasitet til å lisensprodusere, men så langt virker det som alle har sprengt kapasitet. Så jeg prøver lykken her. Er det noen som har tips til bryggerier som kan ha kapasitet? Både innland og utland er intr.

På forhånd takk for svar.

Rolf Risnes

Kommer vel an på volum, men jeg vet at Ølve (Steinkjer) har gjort noe brygging for utenforstående. Tror dog ikke det var det helt store volumet, 333 liter om jeg ikke husker helt feil.

Har du sjekket med Lervig Aktiebryggeri?

Ellers er har jo veldig mange industri-bryggerier blitt slått sammen i større multinasjonale selskaper de siste tiåerene. Og disse selskapene er ikke de letteste selskapene å gjøre avtaler med, enten det gjelder lisensproduksjon eller faktisk innskjøp. Man får fort et nei ifra øvre ledelse selv om man faktisk har kapasitet i et bryggeri man har kontaktet.

Oj! Så supert med så mange relevante svar :)

Jeg skal forsøke å være litt mer konkret. Går det som vi planlegger for så startes det opp et Mikrobryggeri ila tidlig høst. Strl er ikke endelig bestemt, men planen er å gå "pro"...Men, det kommer til å ta litt tid før vi er "up-and-running" (bla ombygging av lokaler, levering av bryggeriutstyr osv). Behovet vårt kan deles i to deler: produktutviklingen - og så produksjon frem til vi har kapasiteten selv. Det kan ta 6 mnd, eller lengre...

Ift volum så er det vanskelig å si, og det blir sikkert oppfattet som ganske "drømmende" om jeg sier ml 40-100' liter ila en periode på 6-12 mnd. Men jeg er ikke så glad i Jantelova - så jeg sier det likevel  :biersmile: Produktutviklingen ser vi på som en naturlig oppstartsfase i en avtale om lisensbrygging.

Jeg vet at Voss bryggeri  kjøpte seg en Speidel til utviklingsformål. Den bruker de fortsatt til å teste ut oppskrifter. Da sitter du igjen med  all kunnskapen også.

StoreMy skrev:
Gahr skrev:
Kanskje noen danske bryggerier som har kapasitet.

Vil du ha Kinn for det selv? ;)

Hehe. Ikke akkurat det, nei. Men det spørs om de har muligheten til en fast lisensavtale...

Å få en slik avtale vil avhenge av flere ting. Tid og gjæringskapasitet er én ting, batch-størrelse en annen. Skal mannlage små batcher, vil det antakelig være vanskelig for bryggerier med stort utstyr, og omvendt hvis bryggeriene har mindre utstyr, naturligvis. Så er ting avhengige hav hva slags øl man vil lage. Man er oftest avhengig av å bruke gjærkulturene bryggeriene allerede har i drift, det samme med de øvrige råvarene, dersom mn ikke har sitt eget lager og kontakter med leverandører. Å gjøre som ABC, foreløpig med relativt sporadiske brygginger hos forskjellige bryggerier, er ikke egentlig så vanskelig, men det innebærer ingen lisensavtale heller.

Syntes det alltid er utsolgt for øl'et til kinn om dagen, så velg gjerne et annet sted ;)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Hehe. Ikke akkurat det, nei. Men det spørs om de har muligheten til en fast lisensavtale...

Å få en slik avtale vil avhenge av flere ting. Tid og gjæringskapasitet er én ting, batch-størrelse en annen. Skal mannlage små batcher, vil det antakelig være vanskelig for bryggerier med stort utstyr, og omvendt hvis bryggeriene har mindre utstyr, naturligvis. Så er ting avhengige hav hva slags øl man vil lage. Man er oftest avhengig av å bruke gjærkulturene bryggeriene allerede har i drift, det samme med de øvrige råvarene, dersom mn ikke har sitt eget lager og kontakter med leverandører. Å gjøre som ABC, foreløpig med relativt sporadiske brygginger hos forskjellige bryggerier, er ikke egentlig så vanskelig, men det innebærer ingen lisensavtale heller.

Hei og god dag

Jeg slenger meg litt inn i denne gamle tråden. Har jeg forstått det riktig om en kan ha et AS hvor en tegner avtale om lisensproduksjon med et bryggeri, selge produktet videre til butikk en har avtale med (f.eks Eurospar), uten at dette krever noen spesiellt tillatelser fra "mitt" AS ?

Mvh 62*DB

Tilbake
Topp