Lite futt i ferdig øl

Torbjørn Aasen

Norbrygg-medlem
Hei
Jeg har brygget mitt første øl for fire uker siden.
Alt ser og smaker helt topp (red ale fra Ølbrygging.no) men syns det er litt lite kullsyre i den ferdige ølen.
Har fulgt oppskriften pinlig nøye:)
Er det normalt med hjemmebrygget øl eller kan jeg ha gjort noe galt:confused:
Lot flaskene stå en uke i romtemperatur etter flasking før jeg satte de i kjøleskapet.
Det har de stått en uke før prøvesmaking i helgen.

En uke i romtemperatur hørtes litt lite ut (evt. litt lav temp). 2 uker på litt høyere temp enn romtemperatur gjør gjerne susen. Kan være et tips under karboneringen å prøve en flaske helt til du finner ut at karboneringsnivået er der du vil ha det. Evt. fylle en plastflaske (når den er hard er det i hvert fall karbonert).

Enig med Glenn at de ikke har stått lenge nok(sannsynligvis). Jeg har dem alltid to uker på romtemperatur eller en drøy uke på 25 grader. Ta dem ut igjen å sett dem varmt en uke til så blir det sannsynligvis mer futt!

Jeg har hatt vørteren stående til gjæring i 22°C i 14 dager.
Kokte inn 05 liter vann med 5gr. sukker pr. liter.
Hadde dette i omstikkingsfatet før jeg fylte over vørteren.
Så flasket jeg og satte alle flaskene i samme rom med 22°C i en uke. før kjøleskap.
Men det du foreslår er at de burde stått 14 dager i dette rommet før jeg flytter det til kjøleskapet.
Forstår at jeg er litt utålmodig ennå:)

Prøver å alltid tappe en 0,5 plastflaske med øl. Denne klemmer jeg ut litt luft av slik at det er undertrykk i den. Når den er blitt hard så får den noen dager i kjøleskapet før den testes. Husk at klare plastflasker ikke er så glade i lys, så pakk den inn dersom du ikke vil ha solsmak på ølet.

Prøver å alltid tappe en 0,5 plastflaske med øl. Denne klemmer jeg ut litt luft av slik at det er undertrykk i den. Når den er blitt hard så får den noen dager i kjøleskapet før den testes. Husk at klare plastflasker ikke er så glade i lys, så pakk den inn dersom du ikke vil ha solsmak på ølet.
Smart det skal jeg gjøre neste gang.

Som nevnt før her så er 14 dager i romtemperatur en god tommelfingerregel. Står de kaldere må de stå lenger før de er ferdig karbonert, og ditto motsatt.

Når det er sagt så er ikke 5 gram sukker per liter noen "ekstreme" mengder, så du vil nok ikke her få et øl som fryktelig "sprudlende" uansett hvor lenge du lar det stå i romtemperatur... :)

Som nevnt før her så er 14 dager i romtemperatur en god tommelfingerregel. Står de kaldere må de stå lenger før de er ferdig karbonert, og ditto motsatt.

Når det er sagt så er ikke 5 gram sukker per liter noen "ekstreme" mengder, så du vil nok ikke her få et øl som fryktelig "sprudlende" uansett hvor lenge du lar det stå i romtemperatur... :)
Hei igjen
Hvor mye sukker pleier du og bruke på dette

Hei igjen
Hvor mye sukker pleier du og bruke på dette

Mange bruker en tommelfingerregel på 6 gram per liter, men det kommer litt an på type øl. Jeg bruker en kalkulator på brewersfriend.com for å regne ut dette. På en vanlig pale ale / IPA o.l er 6 gram per liter fint. Stout / porterbør du gå med i mengde. Tysk hveteøl etc bør du gå opp igjen osv.

Jeg har brygget noen sett fra Olbrygging.no, og etter min erfaring står det konsekvent 5g/L i oppskriftene dems. Personlig er jeg glad i litt mer "futt", så jeg øker den sukkermengden litt til 6-6.5g/L. Med bare 5g/L synes jeg de blir litt flate.

Bare i tilfelle, rørte du noe spesielt etter du hadde hatt på sukkerlaken?

I mitt første brygg ble sukkerlaken ganske ujevnt fordelt, så mesteparten av ølene ble flate og noen få hadde store mengder kullsyre.

Så nå bruker jeg rørepinne og starsan før flasking!

Tilbake
Topp