Lite humlepreg

Har nå satt 2 brygg, det ene var i Januar, en ABC Hop Sanatorium, og den andre var en Hoppy Joe. Begge var ølsett fra bryggselv. Ingen av de smaker vondt, men de verken smaker eller lukter særlig av humle, noe jeg naturlig nok regnet med at de ville gjøre. Det kan vel også sies at de smaker ganske likt, kan dette være en infeksjon? Jeg fikk ikke noen særlig kraftig kok gående på kokeplata, kan dette ha noe med saken å gjøre? Begge to ble gjæret i 2 uker på ca. 18-19 grader før flasking.

Jeg har også hatt dårlig kok på to IPA'er som begge endte opp med for lite humle preg

Det er ikke for lite heller, det er nesten ikke noe, man merker knapt at det er bittert. IPAen smaker på en måte bare som en sterke versjon av Hoppy Joe, stort sett samme smaken.

Brukte starter på begge, husker ikke hvor store, men var 25L batcher og starter ble regnet ut med mrmalty + litt til for sikkerhets skyld. Tørrhumle ble lagt i fra dag 7, totalt 7 dager.

Slik jeg forstår det du skriver er det ikke humlearomaen det er noe galt med men bitterheten.  Da tror jeg svaret faktisk er så enkelt som at du har brukt for lite humle eller har hatt lavere % alfasyre enn det du har trodd. Vet ikke om noen infeksjon som tar bitterheten ut av ølet. Lagring senker bitterheten i ølet. Men dette er neppe problemet ditt. Bruker du IBU kalkulator og humle med kjent alfasyre eller bare stoler du på ølsettene?

mvh

Bårdd

Stoler stort sett bare på ølsettene, regner jo med at Bryggselv vet hva de driver med. Har satt en Sierra Nevada Pale Ale klone nå, den beregnet BeerSmith til 38 IBU, den lukter annerledes i gjæringskaret ihvertfall.

Tilbake
Topp