Lite kullsyre

Vi blandet i 6 gram pr. Liter, lot det stå ei uke i 20 grader. Satte da flaskene kaldt ei uke. Når vi da smakte på ølet, synes jeg det var for flatt. Hjelper det å sette det varmt ei stund igjen? Vil det da bli mere kullsyre?
Dette er en pale ale. Smaken var god. De tidligere bryggene har det blitt bra med kullsyre, når vi gjorde det på samme måte, det eneste vi syns er forskjell på, er at vi synes den siste var klarere ved tapping, samt at vi tappet den om en gang før flasking. Har det da blitt med forlite gjær rester over i flaskene?
 
Det er helt sikkert nok gjær. Vend på flaskene for å få litt mer i suspensjon og sett dem varmt en uke til. Jeg kjører som oftest 14 dager på 22 grader.
 
Jeg opplevde nettopp det sammen for første gang i min karriere. Det tok 4 uker og to runder med risting på flaskene før CO2-nivået ble som planlagt. wlp007 kan visstnok være lunefull når det kommer til ettergjæring på flaske. Det har jeg jo sett nå, men har brukt denne gjæren 8 ganger og ikke hatt lignende problem før.
 
Tilbake
Topp