Lite skum

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Har nå brygget 3 brygg. Jeg har fått testet de 2 første og begge har veldig lite skum. Den første er et Kølsch sett fra Bryggselv og den andre er et Weissbier sett fra Bryggeland. Det er såvidt en liten kant rundt glasset. Noen tips om hva jeg har gjort galt?
Glassene er det ikke, for kjøpeøl skummer fint.
 
Er litt hvete i Kølschen og Weissbieren ;) Får satse på at humlen i Apa'en som står til karbonering hjelper.
 
Mulig du har for lav temperatur under karboneringen? Eller at de ikke har fått stå lenge nok? Eller at du tilsetter for lite sukker/DME/eller-hva-du-nå bruker? :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Slet med det samme før. Løsning? Ekstremt nøye på at alt som kommer i kontakt med vørten er dedikert for brygging. Kjeler, visper, litermål, sleiver, siler, etc. Ikke mulig å være for paranoid her. Gå igjennom bryggekjeden din og luk ut mulige syndere. Gjem utstyret ditt så ikke noen i husholdet lurer seg til  "..skal bare låne.."
Ang glassvask så er min erfaring at vanlig vaskemaskin holder fint.
 
Karbonerer i romtemperatur som her er 22-23 grader eller mer. (frossenpinne av en samboer)

Sukkermengda ca 6 gram på begge bryggene.

Første flaske satt kjølig etter 14 dager. Andre har stått 4 uker. Samme resultart.
 
Er det bare skummet det er noe galt med, eller har du også for lite kullsyre i ølet?
 
Mange her som ikke vet at dette hjelper på skumproblemer, det har med høyde over havet å gjøre. Men setter ihverfall igjen en liten pose, så du får legge inn en liten stopp  :ilike:
 
hvis en leser om proteinpause står det ofte at den er unødvendig fordi malt er så modifisert at det ikke er nødvendig, samt at lengre proteinpauser bryter ned så mye proteiner at man mister kropp og man mister skumfasthet.

Begge deler er riktig. Men enkelte skriver at en kortere proteinpause bryter ned større proteiner til litt mindre proteiner samt at dette gir bedre skumfasthet. Man trenger ikke proteinpause for noe særlig bedre utbytte det er greit.

Jeg bruker en kort proteinpause på litt høy temperatur 55 grader i 10-15 minutter.

Det er mulig at dette bare er noe jeg innbiller meg. Men jeg er i alle fall sikker på at skumfastheten har bedret seg mer enn bare merkbart etter at jeg startet med dette. Faktisk rimelig mye.

Jeg gidder ikke lete fram den nøyaktige adressen men ett eller annet sted her inne http://thebrewingnetwork.com/shows/The-Jamil-Show er det en podkast eller artikkel om skumfasthet med dr foam.

ups dårlig hukommelse http://beersmith.com/blog/2011/09/28/head-retention-with-the-pope-of-foam-beersmith-podcast-23/  lar jamil linken stå da det er en kul serie

mvh

Bårdd
 
Hvis man bruker normal malt og mesker normalt, skal man ikke oppleve skumproblemer. Et proteinsteg i meskingen bør ikke ødelegge skummet nevneverdig (så lenge det ikke er snakk om svært lang tid), men det trenger heller ikke nødvendigvis hjelpe. Som regel bør man se etter andre faktorer en maltet/kornet man bruker for å ordne problemene. Hvete, hveteflak, byggflak osv. tilfører mer protein til ølet, men dette skal ikke være nødvendig for å gi godt skum. Urent utstyr og en "uren" gjæring er langt mer sannsynlige syndere. Hold rimelig temperaturkontroll på gjæringen for å minimere fuselproduksjonen og pass på at alt som kommer i kontakt med ølet er fritt for fett og olje.
 
Gahr skrev:
og pass på at alt som kommer i kontakt med ølet er fritt for fett og olje.

Kom på at alt utstyret ikke er dedikert kun til brygginga. Har brukt pinnekjøtt kjelen til å varme skyllevannet med  :attevar: Det er kanskje litt fyfy.
 
"litt" fyfy er vel et understatement her. Sauefett og skum passer dårlig sammen. Har sjøl gjort det samme geniale valget tidligere i bryggekarieren.
 
Tilbake
Topp