Liten bryggetabbe på gang

Jeg er i ferd med å lage en starter til IPA i erlenmeyerkolben. OG68, 27 liter og 74% levende gjærceller. Problemet er at jeg glemte å velge at jeg skulle ha starteren på magnetrører og fikk så anbefalt 3,6 liter starter... Så ble gjort og det står nå og koker i kolben. Jeg skulle i virkeligheten bare ha 1,5 liter starter i kolben. Skal jeg tømme ut halvparten eller går det an å fryse halvparten for så å bruke en senere anledning??? (Gjæren er så klart ikke blandet i, og heldigvis ikke største bryggetabben på jord)
 
Sist redigert:
Det spiller altså ikke så stor rolle om det er dobbelt så mye gjær som anbefalt? Værre hvis det er for lite gjær?
 
Riktig. Bedre med for mye enn for lite. På denne skalaen her har det nok lite å si.

Dessuten kan (med understrek) du ikke vite at det blir dobbelt så mye gjær. De kalkulatorene gir deg en ballpark, men til syvende og sist er de unøyaktige, men nøyaktige nok til at en hjemmebrygger lager godt øl den batchen.
 
Evt, så kan du la starteren gjære ut, velge "slurry" på feks mr malty og tilsette den mengden du faktisk trenger.
 
@Bernts.

Absolutt ikke meningen å være kverulant her. Men jeg lurer på hvis du har noen tips eller triks til hvordan å få slurryklakulatoren til fremstå som noe mer håndfast enn det den virker som.

Jeg synes den er ganske vag, for hva er thick eller thin slurry hvis du ikke har endel repitcher på baken? Og kvaliteten på slurryen?
 
Antar utgangspunktet er ett rør.
Bruker man Brewersfriend kalkulatoren hva får man da?
Legger man inn Pro brewer 1.0(high gravity ale)
og 3.6l starter og velger C. White - stir plate
så mangler det gjær?
Hva er riktig å legge inn i denne kalkulatoren for denne gjær/vørter?
-to rør ser ut til å gi litt for mye gjær.
 
Den funksjonen kjenner jeg ikke. Kan du gi kortversjonen for dummies?
Du går inn på mrmalty.com. legger inn datoen som gjæren var ferdig på magnetrøreren.
legger inn liter og OG som vanlig og trykker på "repitch yeast". da får du opp hvor mye slurry i ml du trenger til brygget.
Så dekanterer du starteren og tilsetter den mengden med gjær du trenger til brygget.
 
@Bernts.
Absolutt ikke meningen å være kverulant her. Men jeg lurer på hvis du har noen tips eller triks til hvordan å få slurryklakulatoren til fremstå som noe mer håndfast enn det den virker som.
Jeg synes den er ganske vag, for hva er thick eller thin slurry hvis du ikke har endel repitcher på baken? Og kvaliteten på slurryen?

Jeg synes ikke den fremstår som vag, tvertimot så synes jeg den åpner for muligheter.

(Reset)på tykk/tynn slurry som er satt til 2,4 billioner/ml, tilsvarer i mr malty sitt tilfelle "konsistensen" som en nøytral gjær(wlp001) vil ha 24 timer etter at den er bunnfelt i kjøleskap.
så med andre ord: bruker du nøytrale gjærstammer så er dette innstillingen du bruker.
Så, er det mulighetene kommer inn i bildet.
Da kan brukeren definere sine innstillinger(thick/thin slurry) ihht om han/hun bruker en lav flokkulerende gjær, bruker lagergjær, topphøster, høster fra konisk osv osv slik at man får et utgangspunkt til å danne seg en erfaring om gjæren man bruker.
Feks bruker du en kolsch gjær, så bør du legge inn en tynnere slurry, har den derimot stått to uker i kjøleskap så bør du legge inn en tykkere slurry.
bruker du wlp007 så bør du legge inn en tykkere slurry nesten uansett.

Når det kommer til renheten(non yeast percentage) på slurryen så er igjen (reset)satt til det som er estimert til å være gjennomsnittlig med trub/døde celler/ humlerester/ uønsket dritt i en gitt batch med øl.
Da kan du bruke sliden til å estimere hvor mye av den slurryen du bruker som ikke er gjær, alt etter om du har høstet fra en konisk/topphøstet(som vil gi mer ren gjær) enn om du har skoopet opp en øse med gjær fra en session IPA full av humlerester.

Kvaliteten på slurryen kan den si fint lite om, men den kan gi et estimat på hvor mange levende celler du vil ha igjen hvis du legger inn datoen gjæren ble høstet på.

Edit: noen trykkleifer og litt for vage presiseringer
 
Sist redigert:
Jeg synes ikke den fremstår som vag, tvertimot så synes jeg den åpner for muligheter.

(Reset)på tykk/tynn slurry som er satt til 2,4 billioner/ml, tilsvarer i mr malty sitt tilfelle "konsistensen" som en nøytral gjær(wlp001) vil ha 24 timer etter at den er bunnfelt i kjøleskap.
så med andre ord: bruker du nøytrale gjærstammer så er dette innstillingen du bruker.
Så, er det mulighetene kommer inn i bildet.
Da kan brukeren definere sine innstillinger(thick/thin slurry) ihht om han/hun bruker en lav flokkulerende gjær, bruker lagergjær, topphøster, høster fra konisk osv osv slik at man får et utgangspunkt til å danne seg en erfaring om gjæren man bruker.
Feks bruker du en kolsch gjær, så bør du legge inn en tynnere slurry, har den derimot stått to uker i kjøleskap så bør du legge inn en tykkere slurry.
bruker du wlp007 så bør du legge inn en tykkere slurry nesten uansett.

Når det kommer til kvaliteten på slurryen så er igjen (reset)satt til det som er estimert til å være gjennomsnittlig med trub/døde celler/ humlerester/ uønsket dritt i en gitt batch med øl.
Da kan du bruke sliden til å estimere hvor mye av den slurryen du bruker som ikke er gjær, alt etter om du har høstet fra en konisk/topphøstet(som vil gi mer ren gjær) enn om du har skoopet opp en øse med gjær fra en session IPA full av humlerester.

Kvaliteten på slurryen kan den si fint lite om, men den kan gi et estimat på hvor mange levende celler du vil ha igjen hvis du legger inn datoen gjæren ble høstet på.

Se der ja. Tusen veldig takk for utfyllende og godt svar.

Jeg brukte den endel i starten av mine repitcher, men ga etterhvert opp. Blandt annet fordi jeg synes det var vanskelig å f.eks definere thin/thick samt hvor ren den var (bilder og video synesjeg hadde hjulpet veldig) og gjæren setter seg jo hardere over tid, innnimellom trub, så når skal man egentlig måle, og når vet folk at man skal måle.

Et annet moment er at jeg leste et sted at med mindre du har utstyr for å telle, så er det ganske å stikke fingeren i været. Men nå er vi jo heldige som bor i et lite land, transporttider burde være korte. Men posten oppbevarer jo ikke gjær som det vi skulle ønske at de gjorde. Sånn sett så vil jeg anta an en førstepitch eller starter er ganske vag. Av det celleantallet fabrikanten (fersk gjær) oppgir og frem til henting fra postkasse så tror jeg det prosentvis er store avvik. Og med et så lite antall som er i en direct pitch-pakke så tror jeg at det varierer ganske mye.
 
Da tror jeg at jeg har en plan:
Jeg har behov for 330 (milliarder) celler, men kommer til å produseres 500. Etter et døgn i kjøleskap dekanderer jeg bort det blanke skvipet på toppen. Hvis jeg så blander det som er igjen i bunnen og overfører ⅔ til det blivende brygget, mens ⅓ putter jeg på et sterilt glass i kjøleskapet.
Det skal da etter mine beregninger være igjen drøye 150 milliarder i glasset i kjøleskapet.
Når jeg da et par uker senere skal lage et nytt brygg så bør det fremdeles være igjen over 100 milliarder gjærceller, noe som igjen tilsvarer 1 stk rør med helt fersk gjær. Lager jeg så en ny starter på 2,5 liter bør dette være nok gjær til et nytt brygg.
Foreligger det en logisk brist eller har jeg en plan?
 
@Miguel
Selvfølgelig vil det være avvik og forskjeller,og det er viden kjent at mrmalty oppererer med en litt raskere celledød enn andre kalkulatorer nettopp for å ta høyde for feks transport, det viktigste her er ikke de eksakte tallene mrmalty gir i forhold til andre. Men den gir muligheten til å legge inn variabler, samtidig som den er en god allround kalkulator.

En kalkulator vil i så måte aldri være helt rett, men den vil være bedre enn et dårlig estimat.


Da tror jeg at jeg har en plan:
Jeg har behov for 330 (milliarder) celler, men kommer til å produseres 500. Etter et døgn i kjøleskap dekanderer jeg bort det blanke skvipet på toppen. Hvis jeg så blander det som er igjen i bunnen og overfører ⅔ til det blivende brygget, mens ⅓ putter jeg på et sterilt glass i kjøleskapet.
Det skal da etter mine beregninger være igjen drøye 150 milliarder i glasset i kjøleskapet.
Når jeg da et par uker senere skal lage et nytt brygg så bør det fremdeles være igjen over 100 milliarder gjærceller, noe som igjen tilsvarer 1 stk rør med helt fersk gjær. Lager jeg så en ny starter på 2,5 liter bør dette være nok gjær til et nytt brygg.
Foreligger det en logisk brist eller har jeg en plan?

Du har en plan.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp